Wchodcie przez
ciasn bram; bo szeroka jest brama i przestronna droga, ktra wiedzie
na zatracenie, a wielu jest takich, ktrzy przez ni wchodz. A ciasna
jest brama i wska droga, ktra prowadzi do ywota; i niewielu jest
tych, ktrzy j znajduj /Mateusza 7:13-14/
Druga
poowa sidmego rozdziau Ewangelii Mateusza ukazuje praktyczne
zastosowanie tego, co powiedzia Pan Jezus w "Kazaniu na Grze".
Uwidacznia si w niej tre przesania caego Kazania i wynikajce z
niego skutki. Poddanych Krlestwa Chrystusowego
charakteryzuje natura duchowa (nie cielesna), z ktrej wynika pene
posuszestwo. To posuszestwo jest absolutnie konieczne do tego, by
mc radowa si peni bogosawiestw, ktre Boa aska przygotowaa
dla tych, ktrzy nale do Chrystusa. Jezus
Chrystus - Boy Prorok - oznajmi, e sprawiedliwo jego Krlestwa o
wiele bardziej przewysza "sprawiedliwo uczonych w Pimie i
faryzeuszy". Wszyscy ydzi wyobraali sobie, e s czci Krlestwa
Mesjaskiego. Byli przekonani, e skoro s potomkami Abrahama, to take
s prawowitymi dziedzicami tego Krlestwa. I dlatego myleli, e
"sprawiedliwo uczonych w Pimie i faryzeuszy" (czyli nauczany przez
nich system religijnych i moralnych powinnoci) cakowicie zaspokoi
wszelkie wymagania Boego prawa. Ale Pan Jezus obnay ten bd.
Cielesne pochodzenie od Abrahama nie moe da uprawnie do duchowego
Krlestwa. To, co jest naturalnym uzdolnieniem nie wystarcza by wzi w
posiadanie ponadnaturalnych bogactw. Tylko ci zaliczaj si do
prawdziwych dzieci Abrahama, ktrzy nie tylko s jego cielesnymi
potomkami, ale te oprcz cielesnego pochodzenia od niego maj take
jego wiar.1 S nie tylko jego potomkami wedug
ciaa, ale rwnie czyni jego uczynki,2 bdc z
nim zczeni.3 W "Kazaniu na
Grze" Pan Jezus mwi o wewntrznym stanie tych, ktrzy nale do jego
duchowego Krlestwa. Opisywa zewntrzne ich cechy, dziki ktrym mog
by rozpoznani.5 Objawia te osobist
sprawiedliwo, ktrej wymaga Boa sprawiedliwo.6
Natomiast w Mateusza 5, 29-30 Pan Jezus ukazuje najwyszy stopie
odrazy do grzechu, jakiej oczekuje On od swoich ludzi. Tak wysokie s
wymagania Trzykrotnie witego Boga. Niemoliwe jest zagodzenie
wymaga stawianych ze wzgldu na jego doskonao. Kada osoba, ktra
ma z nim wiecznie mieszka, musi by oczyszczona z wszystkich swoich
grzechw i odwrci si od wszystkich rzeczy, ktre drani czyste Boe
oczy. Wymaga od nas cakowitego zaparcia si samego siebie, a wic
odrzucenie kadego najmilszego nam boka, porzucenie kadej, nawet
najprzyjemniejszej dla nas drogi grzechu - obrazuje to obcicie prawej
rki i wydubanie prawego oka. Te rzeczy s wymagane od kadego, kto
chce mie spoeczno z Bogiem. Te proste i jasne
wypowiedzi Pana Jezusa Chrystusa mogy dla wielu suchajcych go,
wydawa si "tward mow". Takie wymagania, nie zostawiajce adnego
upustu dla ciaa, mogy u wielu ydowskich suchaczy zrodzi pytanie:
"Kto w takim razie moe by zbawiony"? Jest to faktycznie bardzo ciasna
brama i wska cieka. Znajc ich wewntrzne zaniepokojenie Pan Jezus w
sposb jasny potwierdzi, e brama do zbawienia jest istotnie "ciasna",
a droga, ktra prowadzi do ycia wiecznego jest faktycznie "wska".
Doda rwnie, e ja i ty bierzemy na siebie odpowiedzialno oraz, e
moim i twoim obowizkiem jest wej przez t "bram" i i t "drog".
Uczciwie ostrzeg tych, ktrzy weszli przez "szerok bram" i podali
"przestronn drog", aby skorzystali z jego zaproszenia do ratowania
si, gdy szeroka brama jest bram wiodc do zatracenia, a przestronna
droga koczy si w wiecznym Piekle ognistym. Ciasna
brama to jedyna brama do ycia wiecznego; wska droga jest jedyn drog
do Nieba. Niewielu naprawd j znajduje, niewielu pragnie jej szuka.
Jest bardzo wane, aby mie w samym sobie desperackie wrcz pragnienie,
aby wej na t drog. W wierszach, ktre mamy przed sob, Chrystus
dokadnie opisa i przedstawi Drog Zbawienia, o ktrej, jak si
przekonujemy, nie ucz "nowoczeni" ewangelici (?), a czsto wrcz
blokuj do tej Drogi wejcie. To, co teraz ze sw Pana Jezusa wynika,
jest cakowicie odmienne od tego, co zazwyczaj powszechnie si syszy.
Ale dla swojego wiecznego dobra odrzu te ludzkie domysy i nastaw ucho
na Boe nauczanie. Powtarzam, w tych sowach z Biblii, ktre obecnie
rozwaamy, ten ktry jest Prawd wcielon, objawi nam sposb na
uniknicie potpienia i zabezpieczenia sobie Nieba, poprzez wejcie
przez "ciasn bram" i chodzenie "wsk drog". Ciasna
Brama Greckie sowo "ciasna" oznacza to samo co
"wstrzymujca" albo "wska". Natomiast "brama" spenia dwie funkcje: po
pierwsze, pozwala wej do rodka, po drugie, zamyka dostp. Wszyscy,
ktrzy wejd przez t bram, bd mieli dostp do drogi, ktra wiedzie
do ycia wiecznego, ale ci, ktrzy nie wejd przez ni, nie bd nigdy
oglda Boga. Drugie zastosowanie tej "bramy" zilustrowano w
przypowieci o pannach. W tej przypowieci Pan Jezus przedstawia gupie
panny jako te, ktre nie maj potrzebnego "oleju" symbolizujcego
dziaanie Ducha witego. W momencie, w ktrym gupie panny poszy
kupowa olej, nadszed Oblubieniec i "zamknito drzwi".7
Po powrocie woay aby im otworzono, ale Oblubieniec odpowiedzia im:
"Nie znam was". 1. Co wyraa nam obraz ciasnej
bramy? Z caoci Sowa Boego wiemy, e oznacza on szukanie Pana i
wypenienie tego, czego naucza ten, ktry jest Prawd. Szukanie
i posuszestwo s moliwe tylko przez nakonienie serca do
sprawiedliwoci i uznania susznoci Boych stwierdze i wymaga wobec
nas. Te wymagania zostay cakowicie wypenione przez wiecznego Boego
Syna. Mwi one, e kada dusza moe wej na ciek prowadzc do
witego Boga. Serce nie moe si tylko wtedy przybliy do Boga, kiedy
si przeciwko niemu buntuje. Dzieje si tak, gdy "nie moe i dwch
razem, jeeli by si nie zgodzili".8 To
bogosawiona i chwalebna prawda, e Chrystus sam osobicie jest
"Drzwiami".9 Jest nimi na trzy sposoby, tak samo
jak spenia On trzy funkcje jako Porednik midzy Bogiem a ludmi. Jest
Drzwiami do Boej obecnoci jako PROROK, ORDOWNIK i KRL. Chrystus
jest najwikszym Boym Prorokiem. Gdy jego wite nauczanie zostaje
naprawd przyjte przez szczere serce, wwczas taka osoba otwiera si
na dar zbawienia, przyjmujc Chrystusa jako swojego Ordownika i
Kapana. Chrystus jest Drog i Prawd, zanim stanie si dla czowieka
yciem.10 Zna on Go najpierw jako Krla
Sprawiedliwoci, nastpnie jako Krla Pokoju.11 Innymi
sowy, jego oczyszczajca krew jest dostpna tylko dla tych, ktrzy
chc zoy swoj bro, zaprzesta walki przeciwko Bogu i podda samych
siebie pod jego wite rzdy. Bezbony musi porzuci sw drog, a
niesprawiedliwy swoje myli i musi nawrci si do Pana - a wtedy Bg
mu odpuci.12 Jakkolwiek by nie mwi, chodzi o
to, aby Chrystus by przez grzesznika przyjty jako PROROK BOY, zanim
zostanie On jego Ordownikiem, czyli Kapanem. 2.
Dlaczego ta brama jest CIASNA? Istniej co najmniej trzy powody. Po
pierwsze: z powodu grzechu. "Bezboni bd wrzuceni do
pieka, wszystkie narody, ktre zapominaj Boga."13
Brama Nieba jest zbyt ciasna aby wpuci takie osoby. Nowy Testament
jasno i prosto przedstawia ten fakt: "Gdy to wiedzcie na pewno, i
aden rozpustnik albo nieczysty lub chciwiec, to znaczy bawochwalca,
nie ma udziau w Krlestwie Chrystusowym i Boym. Niechaj was nikt nie
zwodzi prnymi sowy, z powodu nich bowiem spada gniew Boy na
nieposusznych synw. Nie bdcie tedy ich wsplnikami".14
Po drugie, z powodu prawa Boego. Istniej dwa
zasadnicze bdy w interpretacji prawa Boego i nie wiem, ktry z nich
jest bardziej destrukcyjny. Pierwszy tkwi w tym, gdy kto mwi, i moe
zapracowa sobie na Niebo przez przestrzeganie prawa. Drugi, e kto
moe wej do Nieba bez wykazania si praktycznej pobonoci, ktrej
Boe prawo wymaga: "Dcie do pokoju ze wszystkimi i do uwicenia, bez
ktrego nikt nie ujrzy Pana".15 Jeli osobiste
ycie nie potwierdza tego, e yje si w zgodzie z wol Bo, to twarda
rka prawa zamknie drzwi nieba. Po trzecie, brama
jest ciasna, poniewa nikt nie moe tam wzi ze sob wiata, innymi
sowy: brama jest zbyt ciasna, aby wpuci tych, co miuj wiat. 3.
A czym jest "wejcie" przez ciasn bram? Po pierwsze,
to przyjcie nauczania o prawdzie, obowizkach i szczciu, ktre
zastao przedstawione przez Chrystusa; to szczere i prawdziwe przyjcie
do serca jego dokadnych, precyzyjnych i umartwiajcych ciao polece.
Przyjcie tych nauk przez poszukujc Boga dusz z wielkim trudem
otwiera wejcie przez bram. Powiedziaem: "z wielkim trudem" z powodu
charakteru, jaki maj przykazania Chrystusowe. S one w najwikszym
stopniu nie do przyjcia dla nieodrodzonego serca. Nie mog podoba si
lub te by przyjte bez cakowitego zaparcia si siebie i osdzenia
swoich grzesznych przyjemnoci, niecnych de i interesw. Chrystus w
jasny i prosty sposb ostrzeg czowieka, e jest niemoliwe, aby
suy dwom panom. Wasne zdanie musi odrzuci i przyj Chrystusa jako
jedynego Pana.16 W przeciwnym razie On nie zbawi
go. Tak naley rozumie "wchodzenie" przez ciasn bram. Po
drugie, jest to cakowite i bezdyskusyjne porzucenie
szerokiej drogi, lub innymi sowy: porzucenie podobajcego si ciau
stylu ycia. Tak dugo, jak dugo to nie nastpi, nie ma miejsca na
zbawienie, ktre jest dostpne kademu grzesznikowi. Chrystus
powiedzia o tym dokadnie i dobitnie.17 "Syn
marnotrawny" musi opuci "daleki kraj" zanim bdzie mg rozpocz
wdrwk do Domu Ojca. To samo powiada Jakub: "Zblicie si do Boga, a
zbliy si do was. Obmyjcie rce grzesznicy i oczycie serca, ludzie o
rozdwojonej duszy. Biadajcie, smucie si i paczcie; miech wasz niech
si w ao obrci a rado w przygnbienie. Unicie si przed Panem a
wywyszy was".18 Tak wic,
Drogi Przyjacielu, prawdziwe wejcie t bram nie jest atw spraw. Z
tego wanie powodu Pan Jezus przestrzeg ludzi: "Zabiegajcie nie o
pokarm ktry ginie, ale o pokarm ktry trwa, o pokarm ywota wiecznego,
ktry wam da Syn Czowieczy; na nim bowiem pooy Bg Ojciec piecz
swoj".19 Te sowa nie mwi o zbawieniu jako o
rzeczy atwej i prostej do uzyskania. Zauwamy jeszcze jedn, pen
wspczucia wypowied Chrystusa: "Starajcie si wej przez wsk
bram, gdy wielu, powiadam wam, bdzie chciao wej, ale nie bd
mogli."20 To, e uy On tego sowa, pokazuje
jakim lenistwem i biernoci odznaczaj si ludzie, bdcy wyznawcami
tylko z nazwy. To rwnie oznacza, e maj oni ogromne trudnoci do
przezwycienia. Warto zwrci uwag na to, e greckie sowo
przetumaczone w ukasza 13,24 jako "starajcie si" to "agonizomai".
Jest to, to samo sowo, ktre wystpuje w Koryntian: "A kady zawodnik
(dosownie: "starajcy si") od wszystkiego si wstrzymuje",21
"�ktry nieustannie toczy za was bj�",22 oraz w
Tymoteusza: "bojuj"!23 4.
Lecz jak trzeba postpowa, aby wej wsk bram? Oglna odpowied
brzmi: "Prawidowo".24 Mamy stara si poprzez
gorliw modlitw, aby wyzwoli si od tych rzeczy, ktre zagradzaj nam
wejcie; szczerze woa do Chrystusa o pomoc do przezwycienia
zagraajcych nam si demonicznych; cigle przychodzi do Tronu aski,
eby znale ask ku pomocy w stosownej porze, abymy mogli odrzuci i
zawrci od wszystkiego co obraa Boga i jest przez niego postrzegane
jako ze. Nasze zdeterminowanie, aby unikn grzechu musi by tak mocne
jak u tego, ktry jest gotowy obci sobie praw rk lub wyduba
prawe oko, jeli zachodziaby taka potrzeba. Moemy otrzyma od Boga
ask pomocn w tych sprawach, ktre On nam przykaza, abymy czynili.
Jednak musimy zmieni swj stosunek do wszystkiego, a szczeglnie do
tych rzeczy, ktre oferuje wiat. Moe kto zapyta:
Jakiemu celowi ma suy takie "staranie"; dlaczego jest ono konieczne?
Po pierwsze, dlatego e szatan stara si o to, aby
doprowadzi do zniszczenia twojej duszy: "Bdcie trzewi, czuwajcie!
Przeciwnik wasz, diabe, chodzi wokoo jak lew ryczcy, szukajc, kogo
by pochon"25 i dlatego musimy trwa "mocni w
wierze". Po drugie, dlatego, e twoje naturalne
skonnoci walcz i staraj si doprowadzi do zniszczenia twojej
duszy: "Umiowani, napominam was, abycie jako pielgrzymi i wychodcy
wstrzymywali si od cielesnych podliwoci, ktre walcz przeciwko
duszy"26 Po trzecie,
poniewa cay wiat interesuje si i angauje w walce przeciwko twojej
duszy. A skoro nie jest w stanie jej zniszczy, to bdzie si stara,
aby zawrci ciebie z drogi ratunku przez skadanie obietnic podobnych
do obietnic i kamstw Delili.27 Jeeli nie
przezwyciysz wiata, wtedy wiat przezwyciy ciebie i skoczy si to
nieszczciem i wielk mk dla ciebie. Z tego co
widzimy, widzimy jasno, dlaczego tak trudno, a dla wikszoci wrcz to
niemoliwe, wej ciasn bram. Dotyczy to wielu mczyzn i kobiet
towarzyszcych nam na co dzie. Odnosi si to take do wielu uznajcych
si za chrzecijan. Ta niemono wejcia do Nieba przez nich wynika z
tego, e wol grzech od witoci, bardziej chc kierowa si
podliwociami ciaa, wasnymi mylami ni Pismem witym. Wol
sucha ludzi, a nie Chrystusa; wiata zamiast Boga. Postpuj tak, jak
Pan Jezus powiedzia: "�bardziej umiowali ciemno, bo ich uczynki
byy ze".28 Odrzucajc zaparcie si siebie nie
chc porzuci swoich bokw i przystpi do Chrystusa jako jedynego
Pana, a bez tego nikt nie moe zrobi nawet pierwszego kroku w kierunku
Nieba. Wska Droga Podobnie
jak wejcie przez ciasn bram oznacza przyjcie do serca witego i
doskonaego nauczani Chrystusa, tak samo kroczenie wsk drog oznacza
dla serca stosowania tej nauki Chrystusa jako jedynej reguy ycia.
Jeli ma to miejsce, to kady szczeg ycia zostaje podporzdkowany
Panu Jezusowi Chrystusowi. Serce czowieka, ktry znajduje si na tej
drodze, kontroluje si i dostraja do Boych tylko myli. Chodzenie po
wskiej drodze oznacza niewzruszone zabezpieczenie, gwarancj trwanie w
wierze i posuszne poddanie si Panu Jezusowi, przezwycianie
wszelkiego nieposuszestwa wobec Niego i odrzucanie kadej pokusy do
zejcia ze cieki posuszestwa Bogu. To nosi nazw wskiej drogi,
poniewa kada prba dziaania wedug wasnych upodoba lub celw jest
na niej niedostpna i wykluczona. W Ksidze Rodzaju nazywa si "drog
Pana",29 w Ksidze Wyjcia - "drog",30
w Samuela - "dobr i waciw drog",31 w
Psalmie 25 - "Jego drog",32 w Przypowieciach -
"drog mdroci" i "drog sprawiedliwoci" i "drog ycia".33
W Izajasza czytamy o "drodze witoci",34 w
Jeremiasza o "dobrej drodze",35 w Piotra o
"drodze prawdy" i "waciwej drodze".36 Kroczenie
wsk drog jest konieczne. Nie ma znaczenia, e bdzie to przeciwne
moim wiatowym zainteresowaniom. Rozwaajc to zagadnienie, naley
powiedzie, e o wiele atwiej zwyczajnemu, nieodrodzonemu czowiekowi
przyj nawet najbardziej wymagajc religi po to, aby mc dalej
poda za wiatowymi podliwociami, ni i wsk drog. Szeroka
droga na ktrej ciao odczuwa "swobod", pod pozorem bycia
chrzecijaninem - "nie pod prawem", jest atwa, przyjemna i atrakcyjna
ale koczy si wiecznym zatraceniem! Mimo tego, e wska droga prowadzi
do wiecznego ycia, tylko bardzo NIEWIELU ni poda. Jest mnstwo
takich, ktrzy twierdz, e wierz oraz uwaaj si za zbawionych, ale
ich ycie nie potwierdza tego, i s obcymi i przechodniami na tej
ziemi, e ich skarb znajduje si w niebie. Przeraa ich nawet
najmniejsza myl o tym, e mieliby by radykalni, stanowczy lub
odseparowani od za i prawdziwie poboni. Diabe ich zwid; wyobraaj
sobie, e mog dostpi Nieba w atwiejszy sposb ni przez cakowite
zaparcie si siebie, codzienne branie swojego krzya i kroczenie
ladami Jezusa. S tumy religijnych ludzi, ktrzy
bdz mylc, e mona poczy dwie drogi ulepszajc dwa wiaty i
suy dwm panom. Chc pobaa sobie teraz oraz radowa si
szczciem Nieba w wiecznoci. Tumy chrzecijan z nazwy s przekonane,
e im si to uda, lecz niestety s oni wszyscy oszukani i zwiedzeni.
Wyznanie, ktre nie jest poparte umartwianiem uczynkw ciaa w mocy
Ducha Boego,37 niewiele jest warte. Wiara,
ktra nie zasadza si na cakowitym podleganiu Chrystusowi, to wiara
demonw.38 Mio, ktra nie przestrzega
Chrystusowych przykaza jest owcz skr na wilku.39
Twierdzenie, e si jest chrzecijaninem, podczas
gdy nie istnieje prawdziwe poddanie si i posuszestwo Bogu jest
bezczeln pych. Niewielu dostpi ycia wiecznego, gdy niewielu szuka
drogi, ktr Bg wyznaczy. Nikt jej nie szuka, z wyjtkiem tych,
ktrzy przeszli przez ciasn bram i ktrzy mimo wielu przeciwnoci,
upadkw wytrwale podaj wsk drog. Zajmiemy si
teraz dokadn analiz kolejnego zagadnienia poruszanego przez Pana
Jezusa. W Mateusza wystpuje ono bezporednio po wypowiedzi o dwch
drogach: "Strzecie si faszywych prorokw, ktrzy przychodz do was w
odzieniu owczym, wewntrz za s wilkami drapienymi"!40
Dlaczego to ostrzeenie wystpuje zaraz potem? Kim s "faszywi
prorocy", przed ktrymi tak bardzo mocna strzec si musi kada dusza?
To s ci, ktrzy ucz, e mona dosta si do Nieba bez dojcia tam
wsk drog. Oni gono i powszechnie deklaruj, e ycie wieczne mona
uzyska na duo atwiejszych warunkach. Przychodz oni w "owczych
skrach", podkrelaj (niewiadomym niczego duszom), swj zachwyt
Chrystusem, akcentuj warto jego przelanej krwi, wywyszaj Bo
ask, ALE - nie wzywaj do nawrcenia. Nie mwi o tym, e tylko
"zamane" serce, ktre nienawidzi (swojego) grzechu moe prawdziwie
wierzy w Chrystusa. Ci faszywi nauczyciele nie informuj o tym, e
dowodem na posiadanie zbawiajcej wiary jest oczyszczenie przez t
wiar ich serca,41 oraz przezwycienie wiata.42
Ci "prorocy" s znani ze swych "owocw". Ich
"owocami" s midzy innymi ich "nawrceni", a wic owoce ich cielesnej
pracy. Owi "nawrceni" znajduj si na szerokiej drodze. Co prawda nie
charakteryzuj si otwartym zem i podoci, ale pobonoci, ktra ma
upodobanie take w ciele. Ta droga wydaje si waciwa ludziom, ale w
rzeczywistoci jest to droga na mier.43 Czsto
ci, ktrzy s na tej szerokiej drodze [a wic tej, ktra wydaje si
waciwa dla tak wielu], maj wiedz i rozumowe poznanie Prawdy, ale w
niej nie chodz. Wska droga jest dokadnie opisana przez przykazania i
przykady ze Sowa Boego - Biblii; szeroka za jest natomiast t,
ktra wyamaa si z jakiegokolwiek okrelonego przez Bibli zakresu.
List do Tytusa dostarcza nam test, dziki ktremu moemy sprawdzi na
ktrej z nich jestemy: "Bo objawia si aska Boa, zbawienna dla
wszystkich ludzi, nauczajc nas, abymy wyrzekli si bezbonoci i
wiatowych podliwoci i na tym doczesnym wiecie wstrzemiliwie,
sprawiedliwie i pobonie yli".44 Powinnimy
dokadnie przyjrze si temu, aby mie zupen pewno, czy znajdujemy
si na waciwej drodze. Prawdopodobnie wielu rozwaajcych to
zagadnienie mogoby powiedzie: "Wiem, e Chrystus jest drog do Ojca".45
Tak, jest, no i co z tego wynika? Po pierwsze, Pan
Jezus usun wszelkie przeszkody i w ten sposb otworzy drog do Nieba
dla swego ludu. Po drugie, Pan Jezus "pozostawi
nam przykad, abymy wstpowali w jego lady". Samo otwarcie drzwi nie
powoduje wejcia do domu; musz bowiem wej do rodka drog, ktra
prowadzi do niego, musz i po ladach. Chrystus nie tylko sam jest
Drog, ale te ukaza przez swoje ycie cakowicie posuszne Bogu,
Drog, ktra prowadzi do Nieba: "Gdy wszystkie swoje wypuci, idzie
przed nimi, owce za id za nim, gdy znaj jego gos".46
Po trzecie, Pan Jezus jest gotowy i chtny udzieli
kademu swej aski w stosownej porze, aby czowiek uy jej w podaniu
wsk drog. Chrystus umar za nas nie dlatego, bym
ju nie musia by posuszny Bogu, absolutnie nie, lecz dlatego, e
"Umar za wszystkich, aby ci ktrzy yj, ju nie dla siebie samych
yli, lecz dla tego, ktry za nich umar i zosta wzbudzony";47
"Ktry wyda samego siebie za grzechy nasze, aby nas wyzwoli z
teraniejszego wieku zego wedug woli Boga i Ojca naszego";48
"Ktry da samego siebie za nas, aby nas wykupi od wszelkiej
nieprawoci i oczyci sobie lud na wasno, gorliwy w dobrych
uczynkach".49 Chrystus
przyszed po to, aby uwolni (zbawi) swj lud od grzechw,50
Amen. Jeeli jeszcze nie jeste uwolniony od mocy grzechu, ulegasz
pokusom i zwodzeniu diaba, to wci nie jeste wolny od wiatowych
podliwoci. Postpujesz tak, jak postpuje wiat, czas spdzasz tak,
jak go spdza wiat, ubierasz si tak, jak ubiera si wiat, podoba ci
si to, co podoba si wiatu i nie przestae go miowa, albo moe
masz jakie szczeglne upodobania lub cele - to wtedy NIE JESTE
jeszcze zbawiony. Woaj do Boga, aby On, ktry jest peen aski,
zmiowa si nad Tob. Przypisy:
1Rz 4,16 2J 8,39 3Ga
3,29 4Mt 5,4-11 5Mt
5,13-16 6Mt 5,17-28 7Mt
25,10 8Am 3,3 9J 10,9 10J
14,6 11Hbr 7,2 12Iz
55,7 13Ps 9,18 14Ef
5,5-7 15Hbr 12,14 16Ko
2,6 17k 15 18Jk 4,8-10
19J 6,27 20k 13,24 211Kor
9,25 22Ko 4,12 231Tm
6,12 242Tm 2,5 251P 5,8
261P 2,11 27Sd 1,6 28J
3,1 29Ro 18,19 30Wj
13,21; 32,8 311Sa 12,23 32Ps
25,9 33Prz 4,11; 8,20; 10,17 34Iz
35,8 35Jr 6,16 362P
2,2; 2,15 37Rz 8,13 38Jk
2,19 39J 14,23 40Mt
7,15 41Dz 15,9 421J 5,4
43Prz 14,12 44Tt 2,11-12
45J 14,6 46J 10,4; Hbr
10,20-22 472Kor 5,15 48Ga
1,4 49Tt 2,14 50Mt 1,21
|