Suchaj Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan
jedynie /5Moj.). Jednake dokadne studium Pisma pozwala zauway i Bg
jest wprawdzie jeden, ale w trzech
osobach.
I. Podstawa nauki o Trjcy
witej
1. Chrzest Jezusa (Mt 3,13-17).
Wida tu Trjc w dziaaniu. Bg Ojciec przemwi z nieba: Ten jest Syn mj umiowany ktrego sobie
upodobaem, Bg Syn - Jezus Chrystus by chrzczony, a Bg Duch wity
zstpi w postaci
gobicy
2. Formua chrzestna (Mt 28,10):
Idcie tedy i czycie uczniami wszystkie
narody, chrzczc je w imi Ojca i Syna i Ducha
witego.
3. Bogosawiestwo z 2Kor 13,13: aska Pana Jezusa Chrystusa i mio Boga i spoeczno Ducha witego
niech bdzie z wami
wszystkimi.
Nauka o Trjcy jest niezrozumiaa dla rozumu ludzkiego, lecz przecie
Pismo naucza: Bo myli moje, to nie myli
wasze, a drogi wasze, to nie drogi moje - mwi Pan, lecz jak niebiosa s wysze
ni ziemia, tak moje drogi s wysze ni drogi wasze i myli moje ni drogi
wasze (Iz 55,8-9). Trjca jest tajemnic, ktr nie sposb wyjani
dlatego, e Bg jest Duchem, a my jestemy ciaem. Bg jest nieograniczony, a my
jestemy ograniczeni w swych moliwociach
pojmowania.
II. Trjca
wita dziaajca w
jednoci
1. W
stworzeniu
Bg Ojciec przemwi, 1Moj: I rzek
Bg: Niech stanie si
wiato.
Bg Syn by Sowem wypowiedzianym, J 1,1: Na pocztku byo
Sowo.
Bg Duch wity unosi si nad powierzchni wd (1Moj., Hiob
26,12-13).
2. We
wcieleniu
Bg Ojciec da swego jednorodzonego Syna (J
3,16).
Bg Syn narodzi si (k
2,11)
Bg Duch wity zstpi na Mari i sprawi, e pocza (k
1,35).
3. W
odkupieniu
Bg Ojciec przyj ofiar Golgoty (Hbr
9,14).
Bg Syn ofiarowa samego siebie jako ofiar zastpcz (Hbr
9,14).
Bg Duch wity? Jezus ofiarowa siebie samego "przez Ducha
wiecznego" (Hebr
9,14).
4. W
zbawieniu
Bg Ojciec przyj syna marnotrawnego z dalekiego kraju (k 15,22). Ojciec
przyjmuje grzesznika, przebacza mu, daje nowe szaty, piercie, urzdza
uczt.
Bg Syn jest Pasterzem ktry idzie i szuka zgubionej owcy (k
15,4).
Bg Duch wity piecztuje nawrconego (Ef
1,13).
5. W
spoecznoci
Bg Ojciec zaprasza nas do spoecznoci z sob (Ef
2,18).
Bg Syn jest pojednaniem (2Kor
5,19).
Bg Duch wity powoduje t spoeczno (Ef
2,18).
6. W
modlitwie
Bg Ojciec odbiera nasze modlitwy (J
16,23).
Bg Syn jest tym, w ktrego imieniu modlimy si (J
16,23).
Bg Duch wity prowadzi nas w naszych modlitwach (Rz
8,26).
7. W
chwale
Bg Ojciec przejmuje krlowanie (1Kor
15,24).
Bg Syn przemieni nasze znikome ciaa w posta podobn do uwielbionego
ciaa swego (Fil
3,21).
Bg Duch wity daje zaproszenie (Ap
22,17).
8. W
odrodzeniu
Bg Ojciec zapisuje nowe imi w chwale (k
10,20).
Bg Syn oczyszcza od grzechw w krwi swojej (Ef
1,7).
Bg Duch wity dokonuje cudu nowego narodzenia (J
3,3-6).
III. Trjca wita a cechy
Boga
1. Wieczny: Bg Ojciec - Ps 90,2;
Bg Syn - Ap 1,8.17; Bg Duch wity - Hbr
9,14
2. Wszechmocny: Bg Ojciec 1P 1,5;
Bg Syn - 2Kor 12,9; Bg Duch wity - Rz
15,19
3. Wszechwiedzcy: Bj Ojciec Jr
17,10; Bg Syn - Ap 2,23; Bg Duch wity - 1Kor
2,11
4. Wszechobecno: Bg Ojciec - Jr
23,24; Bg Syn - Mt 18,20; Bg Duch wity - Ps
139,7
5. wito: Bg Ojciec - Ap 15,4;
Bg Syn - Dz 3,14; Bg Duch wity - k
1,15
6. Prawda: Bg Ojciec - J 7,28;
Bg Syn - Ap 3,7; Bg Duch wity - 1J
5,6
---
Jakie znaczenie ma wiara w Trjc? Bez waciwego znaczenia natury Boga, trudno poj plan zbawienia jako wyraz mioci Boej. Mio Boga w Trjcy ujawnia si w tym, e Ojciec i Duch wity cierpieli podobnie jak Syn, mimo e tylko On przyszed umrze w ludzkim ciele. W zwizku z tym, e Ojciec, Syn i Duch wity s jedn istot, powicenie Ojca i Ducha witego nie byo mniejsze ni Syna. Odrzucajc Boga w Trjcy, okradamy Go z mioci, gdy trudno byoby dopatrzy si mioci w tym, e Bg zbawi ludzi kosztem swego Syna, ktry musia cierpie i niewinnie umrze. Jeli Ojciec i Syn to dwie istoty, jak np. wierz arianie, wwczas decyzja Boga Ojca aby powici Syna, bya arbitralna, okrutna i samolubna, gdy kady miujcy ojciec powiciby raczej samego siebie ni syna.
Kiedy jednak rozumiemy e Bg jest Trjjedyny, wwczas zgoda Ojca aby Syn sta si niewinn ofiar i umar za ludzi, jawi si w zupenie innym wietle. Wymagaa ona ze strony Ojca i Ducha witego takiej samej mioci i powicenia jak od Syna, poniewa wszystkie trzy osoby Trjjedynego Boga cierpiay jednakowo. Odrzucanie biblijnej idei Trjjedynego Boga sprawia i arianie nie maj duo do powiedzenia o mioci Boej. Bg antytrynitarzy, judaizmu i muzumanw to istota surowa, arbitralna i legalistyczna. Dzieje si tak, gdy religie nie znajce lub odrzucajce Boga w trzech osobach maj tendencje do legalizmu, poniewa nauka o usprawiedliwieniu z aski traci gbi mioci Boej, gdy pozbawi si Chrystusa peni Boskoci.
Doktryna o Trjcy ma rwnie istotne i praktyczne zastosowanie w Ciele Chrystusa, gdy pomaga zrozumie jedno, jak tworzymy w Kociele. My take w Kociele rnimy si funkcjami, tak jak Ojciec, Syn i Duch wity, ale podobnie jak osoby Boga, aden wierzcy nie jest mniejszy od drugiego: Albowiem i ciao nie jest jednym czonkiem, ale wieloma (1Kor 12,14). Dlatego kiedy jeden czonek cierpi, to cierpi wszystkie pozostae: I jeli jeden czonek cierpi, cierpi z nim wszystkie czonki; a jeli doznaje czci jeden czonek, raduj si z nim wszystkie czonki
(1Kor 12,26).
Doktryna o Trjcy oddziela chrzecijastwo od pozostaych religii monoteistycznych i politeistycznych. Nie ma innej religii, ktra pojmowaaby Boga jako Trjjedynego, dlatego doktryna o Trjcy pomaga nam rozpozna Koci Boy. Kocioy, ktre odrzucaj Boga w Trjcy, nie mog mie penego zrozumienia mioci Boej i planu Boego, a zatem gosi penej Ewangelii wiecznej, co jest jednym z biblijnych kryteriw Kocioa Boego
(Ap 14,6).
Nauka o Trjcy jest i pozostanie tajemnic a do czasu, gdy spotkamy Pana
w chwale. Nie znaczy to jednak i nie moemy wierzy w to. Przeciwnie, musimy w
to wierzy. Bg jest inny ni my, bo jest Duchem, a my ludmi. Jest On
uwielbiony gdy wierzymy w t doktryn. Czowiek te jest potrjnym bytem jako
ciao, dusza i duch, gdy jestemy stworzeni na obraz i Jego podobiestwo.
Wielbijmy Boga, ktry jest wikszy ni my i dzikujmy za wszystko, co zostao
dla nas osobicie przygotowane przez
Niego.
http://ksiazki.chrzescijanin.pl/details.php?image_id=133