Urodziem
si w Wenecji. Kiedy miaem 10 lat, posano mnie do
rzymskokatolickiego seminarium w Piacenzy, gdzie po dwunastu
latach studiw przyjem wicenia kapaskie. Dwa
miesice pniej mj przeoony, kardyna R. Rossi,
wysa mnie do Ameryki i jako wikariusza skierowa do
nowej parafii woskojzycznej pod wezwaniem Matki Boskiej
Cabrini w Chicago. Cztery lata wygaszaem wic kazania w
Chicago, pniej w Nowym Jorku, nigdy nie zastanawiajc
si, czy moje nauki zgadzaj si z Bibli. Zabiegaem
jedynie o to, by speni oczekiwania papiea i by
lojalnym wobec nauk kocioa rzymskiego. Pewnej niedzieli,
wczywszy radio, niechcco natrafiem na stacj
protestanck. Kto gosi kazanie. Ju miaem zmieni
stacj – nie wolno nam byo sucha protestanckich
kaza – ale co mnie zaciekawio i nie wiem
dlaczego suchaem go dalej. Nagle, jak grom z jasnego
nieba, moja teologia przeya trzsienie ziemi z powodu
jednego tylko wersetu biblijnego: Uwierz
w Pana Jezusa Chrystusa, a bdziesz zbawiony (Dz 16,31). Nie byo
zatem grzechem wierzy, e si jest zbawionym! Jeszcze si
nie nawrciem, lecz mj umys kipia od wtpliwoci
co do religii rzymskiej. Nauki Biblii zaczy mnie
interesowa bardziej ni dogmaty i dekrety papieskie.
Biedni ludzie dawali mi kadego dnia od 50. do 300. dolarw
za trwajcy 45 minut obrzd (tzw. Msz). Wmawiaem im,
e uwolni to dusze ich bliskich od cierpie w czycu.
Ale ilekro zerkaem na wielki krucyfiks na otarzu,
zdawao mi si jakby Chrystus czyni mi wyrzuty:
„Faszywymi obietnicami wyudzasz pienidze od
biednych, spracowanych ludzi. Postpujesz wbrew mojej
nauce. Dusze wierzcych nie id na miejsce mki, bo Ja,
rzekem: Bogosawieni,
ktrzy w Panu umieraj - ju teraz. Zaiste, mwi Duch,
niech odpoczn od swoich mozow, bo id wraz z nimi ich
czyny (Ap 14,13). Nie trzeba
powtarza ofiary krzya. Ofiara zostaa dokonana. Moje
dzieo zbawienia jest doskonae. Bg to potwierdzi,
wzbudzajc mnie z martwych. Jedn bowiem ofiar udoskonali na wieki tych, ktrzy s uwiceni
(Hbr 10,14). Jeli wy, kapani i papie macie moc uwalniania dusz z czyca
przez msze i odpusty, to dlaczego oczekujecie ofiar pieninych?
Gdy widzicie psa, ktry wpad
do ogniska,
czy czekacie
z ratunkiem
do chwili
a waciciel
da wam pi
dolarw”?
Nie
mogem ju znie krucyfiksu na otarzu. Ilekro
nauczaem, e papie jest namiestnikiem Chrystusa, nastpc
Piotra, nienaruszaln ska, na ktrej Chrystus wznis
swj koci, zdawao mi si, e jaki gos mnie
gani: „Widziae w Rzymie papiea, jego gwardi,
przepych panujcy w paacu, ludzi caujcych mu stopy?
Czy naprawd sdzisz, e on mnie reprezentuje? Ja
przyszedem suy. To Ja obmywaem uczniom stopy; nie
miaem gdzie gowy zoy, w kocu zawisem na krzyu.
Czy uwaasz, e Bg zbudowa swj koci na czowieku,
skoro Pismo wite jasno naucza, e zastpc Chrystusa
na ziemi jest Duch wity a nie aden czowiek (J
14,26)? ...t ska by Chrystus (1
Kor 10,4). Jeli
koci rzymskokatolicki
zbudowany jest
na czowieku,
to nie
jest mj
koci".
Gosiem,
e Biblia nie jest wystarczajc regu wiary, a do
zrozumienia jej potrzeba tradycji i dogmatw kocielnych.
Ale gos wewntrz mwi: „Wystpujesz
przeciwko nauce Pisma, gosisz bzdury. Jeli chrzecijanom
do zrozumienia Biblii potrzebny jest papie, to co jest
potrzebne do zrozumienia papiea? Potpiem tradycj,
poniewa kady moe poj to, co konieczne jest do
zbawienia. Te za
zapisano, abycie wierzyli, e Jezus jest Mesjaszem, Synem
Boga, i abycie wierzc mieli ycie w
imi Jego
(J 20,31).
Zalecaem
parafianom aby zwracali si do Maryi, do witych,
zamiast wprost do Chrystusa, lecz w rodku gos pyta:
„Kto ci zbawi na krzyu? Kto zapaci za twoje
winy przelewajc krew? Maria, wici czy Ja, Jezus? Ty, i
wielu innych ksiy nie wierzycie w szkaplerze, nowenny, race,
obrazy, wiece, ale nie wyrzucacie ich z kociow bo
twierdzicie, e prostym ludziom trzeba namacalnych rzeczy,
by przypominay im o Bogu. Trzymacie je w kocioach, bo
to dla was nieze rdo dochodw, lecz Ja w swoim Kociele
nie chc handlowania. Moi wierni maj oddawa cze
mnie, w duchu i prawdzie. Boki zniszcz, a parafian naucz
modli si i zwraca tylko do mnie" (Wj 20,4; Kp
26,1;
Pwt 4,2 i 12-19 i 23; 5,32[29]; Prz 30,6; Iz 40,18-26; Rz
1,23; Dz 17,29; Ap 22,18 !).
Najwiksze rozterki przeywaem zasiadajc w konfesjonale. Ludzie klkali,
wyznawali grzechy, a ja znakiem krzya gwarantowaem, e
mam moc odpuci im. Ja, czowiek - grzesznik, zajmowaem
miejsce Boga, przywaszczajc sobie Jego prawo. Ten
straszny gos przemawia wtedy do gbi mego serca:
„Odzierasz Boga z nalenej tylko Jemu chway. Jeli
grzesznicy chc otrzyma przebaczenie grzechw, musz
uda si do Boga, a nie do ciebie. Boe prawo zamali, a
zatem przed Bogiem maj si spowiada, tylko Boga mog
prosi o przebaczenie. aden czowiek nie moe odpuszcza
grzechw, ale Ja mog to czyni i przebaczam".
Ø
Porodzi Syna, ktremu
nadasz imi Jezus, On bowiem zbawi lud swj od jego grzechw
(Mt l ,21).
Ø
I nie ma w adnym
innym zbawienia, gdy nie dano ludziom pod niebem adnego
innego imienia, w
ktrym moglibymy
by zbawieni
(Dz 4,12).
Ø
Dzieci moje, pisz
wam to dlatego, ebycie nie grzeszyli. Jeliby nawet kto
zgrzeszy, mamy Rzecznika
wobec Ojca
- Jezusa
Chrystusa sprawiedliwego
(1 J 2,1).
Nie ma tu mowy o konfesjonale ani o procedurze spowiedzi,
podczas ktrej wyznawszy grzechy kapanowi, moemy otrzyma rozgrzeszenie.
Ø
Kto wierzy w Syna,
ma ycie wieczne; kto za nie wierzy Synowi, nie ujrzy ycia,
lecz grozi mu gniew
Boy (J 3,36).
Ø
Jeeli wyznajemy
nasze grzechy [Bg] jako wierny i sprawiedliwy odpuci je
nam i oczyci nas z wszelkiej
nieprawoci (l J l ,9).
Ø
Sdzimy bowiem, e
czowiek osiga usprawiedliwienie przez wiar, niezalenie
od penienia nakazw
Prawa (Rz 3,28).
Ø
Usprawiedliwieni
tedy z wiary, pokj mamy z Bogiem przez Pana naszego,
Jezusa Chrystusa (Rz 5,1) - przekad Biblii Warszawskiej.
Ø
ask bowiem jestecie
zbawieni przez wiar. A to pochodzi nie od was, lecz jest
darem Boga... (Ef 2,8).
Ø
Uwierz
w Pana
Jezusa -
odpowiedzieli
mu - a
zbawisz siebie
i swj
dom (Dz 16,31).
Ø
Temu jednak, ktry
nie wykonuje pracy, a wierzy w tego co usprawiedliwia
grzesznika, wiar jego poczytuje si za tytu do
usprawiedliwienia, zgodnie z pochwa, jak Dawid
wypowiada
o czowieku, ktrego Bg
usprawiedliwia niezalenie od
uczynkw (Rz 4,5-6).
Ø
Jeeli za dziki
asce, to ju nie ze wzgldu na uczynki, bo inaczej aska
nie byaby ju ask (Rz l l ,6).
Zobacz te: Ga 3,11; 2Tm l,9;
Tt 3,5; k 17,10; lKor 15,10; 2Kor 3,5; J 3,16; Dz 13,39;
Ga 2,16; Flp 3,9.
Dobre uczynki nie s w adnym
razie sposobem na zbawienie, ani jego podstaw; s
natomiast jego skutkiem, owocem (Mt 7,20). Koci
rzymski nakada obowizek wypeniania uczynkw oraz
przyjmowania sakramentw (udzielanych przez ksidza) nie
po to aby mogli otrzyma ask Bo,
lecz eby utrzyma wiernych w poddastwie kapanowi i
papieowi i nadal sprawowa wadz nad narodami.
Nie mogem duej pozosta
w kociele rzymskim, poniewa nie mona suy dwom
panom jednoczenie: papieowi i Chrystusowi. Nie mogem
te wierzy w dwie sprzeczne ze sob nauki: tradycj i
Bibli. Musiaem wybiera midzy Chrystusem a papieem,
pomidzy tradycj a Bibli. Dziki
asce Boej
wybraem Chrystusa
i Bibli.
Joseph
Zachello
|