Bernhard Dura
b.dura@freesurf.ch
GWARDZISTA
Tytu oryginau:
Von Gardisten zum Christen
Projekt okadki:
- reprodukcja obrazu Bazyliki w. Piotra w Rzymie
w odniesieniu do tekstu z Ewangelii Mateusza
7,13-14
Cytaty pochodz z Biblii Tysiclecia,
wydanie IV;
Wydawnictwo Pallotinum, Pozna 1996
od polskiego wydawcy
Ksieczka, ktr trzymasz w rku, zawiera
histori pewnego mczyzny. Zostaa napisana
po to, aby da wiadectwo faktom, ktre
rzeczywicie miay miejsce. Tak naley j
odbiera i z takim nastawieniem czyta. Czowiek,
ktry podzieli si swoimi dowiadczeniami i
odkryciami, nie zamierza nikogo atakowa ani
dyskredytowa, jak rwnie udowadnia swoich
racji. Autor tej ksieczki, niegdy gwardzista
papieski, dzisiaj - radosny chrzecijanin
przedstawia sposb, w jaki pozna ywego, penego
mioci Jezusa Chrystusa. To spotkanie zmienio
jego ycie.
Dowiadczenie, ktre byo udziaem tego
eksgwardzisty moe by rwnie Twoim - Drogi
Czytelniku.
Zachcamy Ci do otwartego, bez uprzedze
przeczytania tej pozycji. Jeeli pewne sformuowania
wydaj si przeczy Twoim przekonaniom, to nie
obraaj si na nikogo i nie wyrzucaj ksieczki.
Popro Boga, aby pomg Ci zrozumie.
yczc owocnej lektury
Wydawcy
Drodzy Czytelnicy !
Nazywam si Bernhard Dura. Powodem dla ktrego
zwracam si do Was w tak bezporedni sposb,
jest osoba Jezusa Chrystusa i mio, jak Bg
ywi do kadego z nas. Jestem szczliwy, e
mogem w moim yciu dowiadczy Jego mioci.
Pragn wam o tym opowiedzie, dedykujc
jednoczenie fragment Boego Sowa zaczerpnity
z Ksigi Powtrzonego Prawa 4,29:
Wtedy bdziecie szukali Pana, Boga
waszego, i znajdziecie Go, jeeli bdziecie do
Niego dyli z caego serca i z caej duszy;
i z Ewangelii Jana 5,24:
Zaprawd, zaprawd, powiadam wam: Kto sucha
sowa mego i wierzy w Tego, ktry Mnie posa,
ma ycie wieczne i nie idzie na sd, lecz ze mierci
przeszed do ycia.
Urodziem si 30 lipca 1955 r. w Visp w
kantonie Wallis w Szwajcarii. Byem najmodszy z
siedmiorga rodzestwa. Wszyscy wychowani bylimy
w surowym, katolickim rygorze. Rodzice wymagali od
nas cakowitego i bezwzgldnego posuszestwa.
Wpyno to w duej mierze na mj stosunek do
Boga, ktrego wyobraaem sobie jako zimnego,
nieczuego wadc i surowego sdziego. Kim
takim nie byem zainteresowany; nie mielimy ze
sob nic wsplnego.
Pierwszego przeycia zwizanego z osob Boga
dowiadczyem majc 18 lat. Uwaaem si
wtedy za doskonaego kierowc. Pewnego dnia podrowaem
z cioci autem. Samochd prowadziem do
brawurowo. Ciocia, gorliwa katoliczka poprosia
mnie, bymy odmwili modlitw Ojcze nasz.
Zgodziem si, lecz w gbi duszy pomylaem:
">>Ojcze nasz<< nic ci nie pomoe,
ciotuniu, bo tutaj wane s moje umiejtnoci
i sprawno". Gdy po chwili ostro wszedem
w zakrt, wyprzedzajca nas ciarwka otara
si o przednie drzwi naszego samochodu, urywajc
klamk.
Poczuem si nagle tak, jakby Bg pogrozi
mi palcem, mwic: "Widzisz, lepiej nie
drwij sobie ze mnie".
Wydarzenie to bardzo mnie poruszyo. Zaczem
obawia si wielkoci Boga, bo troch w ni
uwierzyem. Postanowiem wic zaangaowa si
w dziaalno religijn Kocioa.
Niejednokrotnie rzeda mi mina, kiedy suchaem
kaza o ywotach wielkich witych
katolickich, ktrzy ponieli w swoim yciu tak
wiele ofiar i wyrzecze. Chcc upodobni si
do nich cho troch, zaczem odmawia sobie
wszelkich przyjemnoci i rezygnowa ze
wszystkiego, co sprawiao mi rado. Byem
przekonany, e dziki temu zdobd potn
si duchow i stan si tak wielki jak oni.
Gdy usyszaem o istnieniu szwajcarskiej gwardii
papieskiej, zaczem usilnie ubiega si o
przyjcie do niej. Byem przekonany, e jest to
najlepsza droga, aby zbliy si do Stwrcy.
"W ten sposb bd przecie suy Kocioowi,
zwaszcza papieowi; nie mona ju by bliej
Boga" - mylaem.
Po dugich staraniach we wrzeniu 1979 r.
przybyem do Rzymu jako gwardzista papieski.
Jednak po pewnym czasie suby zauwayem,
e nie wszystkie moje oczekiwania sprawdziy si.
Mylaem, e w tym "witym miecie"
odnajd mio, jedno i rado.
Przypuszczaem, e gwardzici szwajcarscy s
wiadomi tego, i su nastpcy Chrystusa.
Jake si rozczarowaem. Byo mi
niezmiernie przykro, kiedy odkryem, e wszystko
co dobre i sprawiedliwe, jest tutaj gr pozorw
- teatrem, perfidn sztuk, a zza kulis wyziera
zazdro, niezadowolenie, krytykanctwo, nienawi.
Stao si wtedy dla mnie jasne, e gwardia
szwajcarska to tylko czcza tradycja. "Przecie
dla zapewnienia bezpieczestwa papieowi mona
by zastosowa o wiele tasze rodki" - gorczkowaem
si. Ogromne sumy pienidzy pochodzce z ofiar
wiernych mogyby by przeznaczone, z duo
lepszym skutkiem, na wsparcie dla potrzebujcych.
Nasuwao si tutaj pytanie natury zasadniczej:
Gdzie jest ta mio bliniego, o ktrej si
tyle mwi? Wielu ludzi przecie cierpi gd i
ndz, a tu tyle pienidzy marnotrawionych jest
po to, aby zaspokaja czyje snobistyczne
zachcianki - bo jak inaczej mona nazwa, na
przykad, stanie na warcie, podczas ktrej
etykieta nakazuje stercze dwie do czterech
godzin bez najmniejszego drgnienia. Co to za
ofiara, ktra nikomu nic dobrego nie przynosi?
Zaczem powoli kojarzy ze sob coraz to
inne fakty. Na przykad, gdy papie przechodzi
obok nas, musielimy pada na kolana i pozdrawia
go z unieniem sowami: Ojcze wity.
Przecie tymi sowami Jezus w modlitwie arcykapaskiej
zwraca si do samego Boga i tylko do Niego /J
17,11/ ! Czyby papie uzurpowa sobie prawo do
odbierania czci nalenej jedynie Bogu? Jeeli
Jezus w Ewangelii Mateusza /23,8-10/ mwi, by nie
nazywa nikogo mistrzem lub ojcem (bo jest tylko
jeden prawdziwy), to wrcz blunierstwem jest
zwracanie si do zwykego czowieka tak jak do
Ojca Niebiaskiego. Co roku te - 6 maja, kady
gwardzista musi zoy przysig na Boga i
Jego witych, e dochowa wiernoci papieowi.
Tymczasem Boe Sowo zakazuje skadania
jakichkolwiek przysig /Mt 5,33-37/.
Papie nazywa siebie zastpc Chrystusa na
ziemi. To prawda, e Jezus przybywajc z apostoami,
by dla nich Pocieszycielem. Lecz tym, ktry mia
zaj Jego miejsce, nie by ani Piotr, ani jego
nastpca, ale Duch wity, ktry jest tym
prawdziwym Pocieszycielem, zesanym przez Boga w
miejsce Chrystusa. Mwi o tym Ewangelia Jana
/14,16-17,26/. Odkryem rwnie ewidentn nieciso
w nauczaniu Kocioa rzymskokatolickiego na
temat tego, e Jezus zbudowa swj Koci
na Piotrze i jego nastpcach.
To prawda, e Jezus nada Szymonowi imi
Piotr (gr. petros), co oznacza - kamyk,
kamyczek. Jest to okrelenie diametralnie rne
od sowa petra, ktre oznacza ska.
Jak wiemy, na podstawie lektury licznych fragmentw
Nowego Testamentu, jedynie Jezus by okrelany
tym mianem i sam tak si okrela /1 Kor 10,4;
Ef 2,19-20/.
Wynika std jasno, e Koci moe by
budowany wycznie na Nim. Rol, jak w tej
duchowej budowli odgrywa kamyk (petros),
doskonale ujmuje w swym Pierwszym Licie Piotr /1
P 2,5-6/, mwic o wierzcych jak o kamieniach,
a wskazujc na Chrystusa jako ska. Ponadto
tzw. "wadza kluczy" - zwizywanie i
rozwizywanie - wedug Biblii dana jest kademu
wierzcemu, a nie tylko Piotrowi. Naucza tak
Ewangelia Mateusza /18,18/.
Dzie w dzie czyniem coraz wicej takich
spostrzee i dochodziem do coraz to nowych
wnioskw. W kocu zrozumiaem, e w moim
przypadku dalsza suba w gwardii papieskiej po
prostu nie ma sensu i po roku opuciem Watykan.
Gdy znalazem si na powrt w Szwajcarii, poczuem
si tak, jakbym powrci z niewoli.
Wkrtce potem poznaem wspania dziewczyn.
Mielimy, jak si okazao, duo wsplnych
zainteresowa. Jednak najwaniejszym byo dla
mnie to, e i ona - podobnie jak ja - szukaa
drogi do Boga. Dlatego te rozumielimy si
dobrze.
W czerwcu 1982 roku Sylwia zaprosia mnie na
ewangelizacj do Brna. Mimo i nie bardzo
wiedziaem, co tam bdzie, po krtkim wahaniu
zdecydowaem si pojecha.
Kiedy mwca rozpocz swoje kazanie, zmorzy
mnie sen. Obudziem si rwnie nagle, jak zasnem.
Usyszaem bardzo ponure - w moim odczuciu -
brzmice sowa, ktre zmusiy mnie jednak do
intensywnego mylenia. Powoli zasychao mi w
gardle, a ewangelista kontynuowa: "Chrzest
czy bierzmowanie nie czyni nikogo chrzecijaninem.
Aby si nim sta, potrzebna jest osobista
decyzja pjcia za Jezusem Chrystusem /J 1,10 i
12; 3,16/.
Kady z nas musi wic wiadomie zwrci si
do Jezusa, w pokorze i ufnoci wyzna Jemu swoje
grzechy i uwierzy, e dziki Jego drogocennej
krwi wszystkie nieprawoci zostan mu
przebaczone, a on sam oczyszczony. Musimy wyrazi
gotowo, e chcemy aby Chrystus rozporzdza
naszym yciem, by naszym Panem i Krlem, i
przyj Go przez wiar. Jedynie ten, kto uczyni
ten krok, moe nazywa si dzieckiem Boym,
prawdziwym chrzecijaninem. Jedynie taki czowiek
ma przystp do Boga i posiada ycie wieczne /1J
5,11-13/. Jeeli tego nie uczynie, wiedz, e
jeste chrzecijaninem tylko z nazwy i nie masz
spoecznoci z Najwyszym".
Jeeli chodzi o mnie, wiedziaem, e nie
powziem jeszcze takiej decyzji. Zawsze uwaaem
si za dobrego chrzecijanina; teraz jednak
poczuem si mniej pewnie. Tak naprawd nie znaem
Biblii, nigdy nie syszaem o nowym narodzeniu
czy pewnoci zbawienia. W katechizmie stao jak
w: "Zbawienia nigdy nie moecie by
pewni". Wic jak to jest naprawd..?
Gdy ewangelista zacz nawoywa do opamitania
i nawrcenia, i gdy zaprosi wszystkich, ktrzy
podjli tak decyzj na spotkanie w osobnej
sali, stao si dla mnie jasne, e musz tam pj
i odda swoje ycie Jezusowi. Niecierpliwie
wyczekiwaem koca naboestwa. Chciaem
powiedzie Sylwii, e pragn uczyni Jezusa
swym Panem i Zbawicielem. Gdy oznajmiem jej to
uroczycie, bya szczliwa. "Tak bardzo
modliam si za ciebie - powiedziaa - jak
dobrze, e tu przyjechae. Pjd z tob".
Gdy oddaem swoje ycie Jezusowi i wyznaem
Mu wszystkie moje grzechy, odczuem wielk ulg.
Staem si wolny! Wolny od strachu przed kar,
od lku przed zemst surowego sdziego. Jeeli
dawniej podczas spowiedzi ukrywaem pewne
przewinienia z powodu wstydu, obaw czy dumy, to
teraz mogem cakowicie otworzy moje serce
przed Zbawicielem i wyzna Mu wszystko, gdy
wiedziaem, e zna mnie na wskro. Czuem si
przy Nim bezpieczny i nie miaem si czego ba,
gdy dziki wierze zrozumiaem, e Jezus wzi
ca moj win na siebie, jak mwi o tym
autor Listu do Hebrajczykw /10,17/.
Skoro tak jest, to logicznie rozumujc,
koncepcja istnienia czyca traci racj bytu,
poniewa ycia wiecznego nie zdobywa si
cierpieniem, choby i najwikszym. Zostaje nam
ono darowane dziki Chrystusowi, ktry do
wycierpia za grzechy caego wiata. Jeeli
kto mwi, e to nie wystarcza, e trzeba, by
niektrzy pocierpieli jeszcze w czycu, ten
czyni ofiar Chrystusa niewystarczajc. Tym
samym odbiera Jezusowi cz chway i zadaje kam
Bogu, ktry - wedug tej karkoomnej teorii -
da z siebie za mao.
Tak samo ">>msze<< za zmarych"
nic tu nie pomog /k 16,26/. Aposto Piotr w
swym Pierwszym Licie /1,18-19/ wyranie
stwierdza, e nie moemy kupi sobie ycia
wiecznego. Jestemy uratowani jedynie z aski
przez wiar w zastpcz mier Jezusa, ktry
ponis j, by zapaci za nasze winy /Hbr 9,
27-28; Ef 2, 8-9; Iz 1,18/.
Wiedziaem, e gdy zaprosiem Jezusa do
mojego ycia, On przynis ze sob
oczyszczenie, wybieli moje serce jak nieg. Da
mi nowe ycie, bym mg je powici dla
Niego. W ten sposb narodziem si na nowo,
podobnie jak Sylwia. Pismo wite mwi o takim
wanie dowiadczeniu /J 3,3-5; 2 Kor 5,17; 1J
1,7/. Wracalimy do domu szczliwi. Szczliwi
dlatego, e stalimy si nowymi ludmi, e
przeszlimy ze mierci do ycia, e stare ycie
zostao za nami. Czulimy si uratowani i zaleao
nam na tym, by ratowa jak najwicej naszych
przyjaci i znajomych. Opowiadalimy im o
naszym przeyciu i chcielimy ich wszystkich nakoni
do nawrcenia. Mwilimy im, e chrzest,
bierzmowanie czy komunia nie wystarcz aby zosta
chrzecijaninem, e kady musi sam zdecydowa,
by bezkompromisowo i za Jezusem. Gdy tak
uczyni, nawie relacj z ywym Bogiem i bdzie
wiadomy tego, e grzech jest dla Niego
obrzydliwoci. Przede wszystkim chrzecijanie
musz brzydzi si grzechem i postpowa
zgodnie z Boymi oczekiwaniami. Sw wol objawi
On nam w Biblii. Z niej dowiadujemy si, jacy
mamy by /J 8,51; 12,48/. Dlatego Jego Sowo
winno nam zawsze towarzyszy.
Po nawrceniu Sylwia i ja rozumielimy si
coraz lepiej. Zdecydowalimy si pobra - nie
byo adnej przeszkody. Mimo i bya
protestantk, ze wzgldu na mnie lub wzilimy
w parafii rzymskokatolickiej. Miao to miejsce we
wrzeniu 1982 roku. Sylwia powiedziaa mi wtedy,
e gdybym si nie nawrci, zakoczyaby
nasz znajomo. Pomimo e mnie kochaa, nie
wyszaby za kogo, kto nie jest oddany Jezusowi
caym sercem. Doceniem wtedy jej szczere
oddanie, posuszestwo i zaufanie, jakie ywia
do Chrystusa. Byo to dla mnie wielkim wiadectwem
wiary. Biblia jednoznacznie ostrzega przed polubieniem
osoby niewierzcej /2 Kor 6,14-16/. Tym bardziej
byem Bogu wdziczny za ask, ktr mi
okaza. Mogem teraz polubi wspania
kobiet. C moe by bardziej fascynujcego
i wspanialszego ni i drog ycia razem,
majc Jezusa za przyjaciela, ratownika i
pocieszyciela, do ktrego w kadej chwili mona
si zwrci?
W kwietniu 1984 roku Bg sprawi, e urodzi
nam si zdrowy i pogodny chopczyk Thomas.
Chcielimy zapewni mu dobre, chrzecijaskie
wychowanie. ona, przegldajc katalog
wydawniczy, postanowia zamwi ksik P.H.
Uhlmanna pt. "Nauki Kocioa rzymsko
katolickiego w wietle Biblii", aby lepiej
pozna nauk Kocioa.
Uznalimy bowiem, e jedynie Biblia moe by
ostatecznym autorytetem dla chrzecijanina. Musi
to uzna kady, kto chce szczerze kroczy za
Jezusem. Ksika bardzo nam pomoga. Prezentowaa
pewne aspekty nauczania Kocioa w wietle
prawd biblijnych. Zawieraa te rozdziay powicone
genezie kultu Marii, instytucji papiestwa itp.
Bardzo zainteresowao nas stanowisko, jakie w
stosunku do tych problemw zajmowali pierwsi
chrzecijanie. Wzbudzio to w nas pragnienie
poznania prawdy. Porwnywalimy nauki Kocioa
z tym, czego uczy Biblia. Czynilimy to z pasj
i w wielkiej szczeroci. Prosilimy Ducha witego,
aby objawi nam prawd i wol Bo w stosunku
do nas. Tak te zaczlimy dochodzi do
pewnych zaskakujcych wnioskw. Ja, na przykad,
miaem gboko zakorzeniony zwyczaj odmawiania
modlitw do Marii - matki Jezusa i witych
katolickich, bo tak mnie nauczono. Biblia jednak
pokazaa mi, e Maria nie jest w stanie wstawi
si za nami u Jezusa. Chrystus natomiast pragnie,
bymy sami przychodzili wprost do Niego i tylko
od Niego oczekiwali pomocy /Mt 11,28/. Jest On
jedynym porednikiem midzy Bogiem a ludmi /1
Tm 2,5; Dz 4,12; 10,43/. Biblia w adnym miejscu
nie naucza, e mamy szuka jakiego innego porednika
albo ordownika. Wrcz przeciwnie - w Ksidze
Jeremiasza /17,5/ Bg mwi: Przeklty m,
ktry pokada nadziej w czowieku i ktry w
ciele upatruje sw si, a od Pana odwraca swe
serce.
Do dugo nie wiedziaem, jak si
ustosunkowa do objawie Maryjnych w Lourdes i
Fatimie. Dlaczego w imi Marii dokonywao si
tam tyle cudw i uzdrowie? Lecz Biblia zna
odpowied i na to pytanie. Sowo Boe ostrzega,
e nie kademu objawieniu naley wierzy. Ksiciem
tego wiata jest szatan i bardzo zaley mu na
tym, aby odwie ludzi od osoby Jezusa. Zaley
mu, by zamiast Jezusowi, cze oddawano zwykemu
czowiekowi, by zamiast ufa Panu i
Zbawicielowi, ufano czemukolwiek lub komukolwiek
innemu. Dlatego wabi on ludzi atrakcyjnymi
widzeniami, objawieniami, cudami czy
uzdrowieniami, ktre s tylko pozornie dobre. W
rzeczywistoci przycigaj one ludzi do czego,
co nie ma adnej wartoci. Te rzeczy nie mog
zapewni czowiekowi przebaczenia grzechw i ycia
wiecznego. Objawienia w Lourdes i w Fatimie nie
przynosz chway Jezusowi, tylko Marii. Jeeli
bowiem zbawienie mona znale tylko u Jezusa,
po co szuka go u Marii? Dlatego Duch wity
uczy nas, eby objawienia sprawdza w wietle
nauczania Pisma witego, a nie ludzkich nauk i
tradycji.
Nastpna sprawa, ktr chciabym tu poruszy,
to godny potpienia nawyk (rozpowszechniony zarwno
wrd wierzcych, jak i niewierzcych)
wypowiadania takich zwrotw, jak np. mj Boe,
o Jezu, jak Boga kocham itp. Mona by powiedzie,
e to tylko taki sposb mwienia, nie
zamierzony, niewiadomy. Skoro tak, to rzecz ma
si jeszcze gorzej. Niewiadome i bezcelowe posugiwanie
si imieniem Boga jest rwnoznaczne z lekcewaeniem
Najwyszego. Przeklinanie i blunienie temu
imieniu jest cikim przewinieniem. W czasach
starotestamentowych grzech taki karany by mierci
przez ukamienowanie. Trzecia Ksiga Mojeszowa
opisuje jedno takie wydarzenie. Jeeli nie
reagujemy, gdy kto w naszej obecnoci naduywa
imienia Boego, porednio stajemy si jego wsplnikiem
i uczestnikiem tego grzechu.
Syszaem kiedy pewn histori o czowieku,
ktry czsto nadaremnie wzywa imienia Boego.
Opowiadam j kademu, kto bez naleytej czci
wypowiada to imi.
Pewien mczyzna przy rozmaitych okazjach
zwyk by mwi: Panie Jezu. Jego ona
upominaa go wiele razy, tumaczc, e Jezus
wcale nie jest rad, syszc, e Jego imi
traktowane jest jako przerywnik. On natomiast
twierdzi, e Jezus wie, i nie jest to
czynione w zej intencji i w ogle si tym nie
przejmuje. Ona za postanowia udowodni mu, e
tak nie jest.
- Fritz! - zawoaa nagle.
- Sucham ci - odpowiedzia.
- Ach, nic, nic - mrukna.
Za chwil znw zawoaa:
- Fritz !
- O co chodzi? - zapyta.
- Nic takiego - odpowiedziaa.
Kiedy ta sytuacja powtrzya si po raz
trzeci, m zdenerwowa si i krzykn:
- Nie rb ze mnie bawana. Czego chcesz ode
mnie?
- Czy teraz ju widzisz - oznajmia - jak
postpujesz z Bogiem? Woasz Go co chwil bez
powodu i udajesz gupiego, bo nic od Niego nie
chcesz. Mylisz, e On nie ma prawa zdenerwowa
si na ciebie tak jak przed chwil ty?
Nauczka ta poskutkowaa. Fritz pilnowa si
od tej pory jak tylko mg, eby nie traktowa
Boga w ten sposb.
Bg pokaza mi rwnie, e musz
powstrzyma si od bawochwalstwa, ktre
dotychczas uprawiaem niewiadomie. Mieszkanie
moje byo przyozdobione rnymi figurami i
obrazami witych; sta tam take krucyfiks
(krzy z dodatkami czego, co usiowao
przedstawi posta przybitego do Jezusa) i mnstwo
wiec. Wszystko to miao mi pomc w skupieniu
si i skoncentrowaniu na Bogu, a tym samym w zblieniu
si do Niego. To byo straszne. A przecie Bg
mwi: Nie bdziesz czyni adnej rzeby
ani adnego obrazu tego, co jest na niebie
wysoko, ani tego, co jest w wodach pod ziemi!
Nie bdziesz oddawa im pokonu i nie bdziesz
im suy, poniewa Ja Pan, twj Bg, jestem
Bogiem zazdrosnym, ktry karze wystpek ojcw
na synach do trzeciego i czwartego pokolenia wzgldem
tych, ktrzy Mnie nienawidz /Wj
20,4-5/. Bg nie chce, aby czowiek posugiwa
si jakimi przedmiotami w celu skontaktowania
si z Nim. czno midzy Bogiem a czowiekiem
odbywa si przy zachowaniu dwch warunkw:
winno to by w Duchu i w prawdzie
/J 4,24/, a nie przez nieudaczne podobizny -
pseudopomoce. Boe przeklestwo ciy na tych,
ktrzy stawiaj sobie podobizny czy uywaj
symboli i znakw, by oddawa cze de
facto nie Bogu, lecz tym przedmiotom /Pwt
27,15; Jr 25,6-7/.
Oczywistym byo, e jeli chc by posuszny
Sowu Boemu, musz usun to wszystko z
mojego domu. Powyrzucalimy wic wiece,
figurki, krucyfiksy i obrazy. Pozosta jedynie
nagi krzy, ktry przypomina nam cierpienie i mier
Jezusa, ale rwnie Jego tryumfalne
zmartwychwstanie; jest to bowiem PUSTY krzy -
Chrystus nie pozosta na nim na wieki.
Czy kiedykolwiek Bg zaleca czci relikwie?
Kult ten wywodzi si z religii pogaskich i nie
ma nic wsplnego z ywym Bogiem! Aby jako
uzasadni swe praktyki, Koci rzymski powouje
si na ksigi apokryficzne, ktre nie s ani
natchnione, ani wchodz w skad kanonu. Do 1546
roku nikomu si nie nio, by apokryfy traktowa
jako Ksigi wite na rwni z Pismem. Dopiero
Sobr Trydencki wczy je do kanonu *) i ogosi,
e s natchnione. Jake to? Przez 1546 lat ksigi
te nie byy natchnione. Jakim wic sposobem mogy
si sta takimi w jednej chwili?
Obecnie wchodz w skad Biblii katolickiej.
Szatan omamia nas wieloma zwodniczymi i oszukaczymi
posuniciami. Jednake ten, kto w szczeroci i
prostocie napenia si Sowem Boym oraz je
realizuje, potrafi ustrzec si przed kolejn puapk,
jak zastawia na nas ksi tego wiata.
Dawniej bardzo czsto mwiem komu:
"Trzymam za ciebie kciuki". Panicznie baem
si czarnego kota i liczby 13. Byem te
zafascynowany wrbami: wykadanie kart,
stawianie pasjansw, czytanie z rki, lanie
wosku ekscytoway mnie niezmiernie. Bawiem si
w rne talizmany, czterolistne koniczynki,
biedronki, maskotki, amulety, listy do witego
Mikoaja itp. Teraz wiem, e to wszystko ley
na pograniczu czarnej magii, okultyzmu i czarw.
Bg natomiast mwi jasno na temat swojego
stosunku do takich rzeczy /Pwt 18,10-13/.
Wielu ludzi wierzy, e horoskopy si
sprawdzaj. Rozmiowani w nich wykupuj gorczkowo
wszystkie moliwe gazety i wertuj je w
poszukiwaniu horoskopw; z dreszczykiem emocji
pochaniaj informacje o zapisanej rzekomo w
gwiazdach przyszoci. Nie jest to tylko
niewinna zabawa, jakby si komu mogo wydawa.
Za kadym przesdem, za kadym zabobonem stoj
moce diabelskie. Ten za, kto pasjonuje si magi,
uczestniczy w seansach spirytystycznych itp.,
otwiera si na dziaanie szatana i zaprasza go
do swojej kompanii, a on nie daje si dugo
prosi. Jeeli wic masz na swoim sumieniu
okultyzm, a chcesz si od niego uwolni, bd
dobrej myli. aden grzech nie jest zbyt wielki,
aby nie mg zosta przebaczony, a te aden
zbyt may, aby nie musia by przebaczony.
Polecam wam skorzystanie z niezawodnej pomocy Przedziwnego
Doradcy, o ktrym zawiadcza Biblia /Iz
9,5/. Ze wzgldu na Jezusa moecie sta si
wolni /J 8,36; 1 J 1,7/.
Przez wiele lat wmawiano mi, e obecno
Jezusa wrd nas realizuje si w Komunii witej.
Wedug tej teorii chleb i wino, dziki udziaowi
i wstawiennictwu ksidza, staj si prawdziwym
ciaem i krwi Chrystusa. Czytajc Bibli,
zauwayem, e tak nie jest. Bg nie pozwoli
uwizi si w opatku - na zawoanie
jakiegokolwiek czowieka i nie da si rozda
byle komu. "C to za "Bg", ktry
przemieniony w opatek pozwala si zje, a
potem wydalony z ciaa jest w wiadomym
miejscu" - powiedzia kiedy byy ksidz.
Trudno mi byo jednak wyrzec si tego, w co
wierzyem od dziecka.
Modliem si jednak o mdro i poznanie
prawdy. Bg pokaza mi j. Znalazem pewien
fragment w Biblii, ktry mi bardzo pomg: Kto
spoywa moje Ciao i pije moj Krew, ma ycie
wieczne, a Ja go wskrzesz w dniu ostatecznym
/J 6,54/. Uczniowie Jezusa zaskoczeni byli Jego
wypowiedzi, poniewa ydom nie wolno byo spoywa
krwi /Kp 17,12/. Jezus wyjani, e nie naley
przyjmowa Go w ciele, lecz w Duchu i powinnimy
wierzy w to, e powici swoje ciao i
krew, by ycie wieczne byo dla nas osigalne.
To On umar zamiast nas. Zatem wszyscy, ktrzy
wierz i przyjmuj Go, otrzymuj od Boga nowe
ycie /J 6,63/.
W Ewangelii Jezus uywa nastpujcych sw:
Jam jest chleb ycia /J 6,48/;
jednoczenie mwi te: Ja jestem bram
/J 10,9/; Ja jestem prawdziwym krzewem
winnym /J 15,1/.Nie znaczy to przecie,
e Jezus jest drzwiami wykonanymi z drewna lub rolin.
Wieczerza Paska jest pamitk bardzo wanego
wydarzenia, a nie alchemiczn przemian jednej
substancji w drug. Ilekro na pamitk Jezusa
spoywamy chleb i wino, zwiastujemy zbawcze
cierpienie i mier naszego Pana, ktry odda
siebie jako okup za wielu. Przez udzia w
Wieczerzy Paskiej potwierdzamy sw przynaleno
do ciaa Chrystusa, ktrym jest Koci /1
Kor 11,23-26/.
Wtedy te zrozumiaem kwesti dotyczc
chrztu dzieci. Koci rzymskokatolicki
nakazuje chrzci niemowlta, poniewa twierdzi,
e w przeciwnym razie nie dostpi ywota
wiecznego. Natomiast Jezus wyranie powiedzia,
e Krlestwo Boe naley do dzieci /Mk
10,13-16/ i bogosawi je, lecz nie chrzci.
Powodem, dla ktrego Jezus tego nie uczyni,
jest fakt, e do chrztu potrzebna jest osobista
wiara tego, ktry chce zosta ochrzczonym.
Chrzest nie bdcy konsekwencj osobistej wiary
w Jezusa Chrystusa, mija si z celem i jest niewany
> > >
Chodzi tutaj o osobist decyzj i nikt nie ma
prawa podj jej w imieniu dziecka /Mt 28,18-20;
Mk 16,16; Dz 8,36-39a/. Tak rozumiejc chrzest,
zdecydowalimy si go podj po wyznaniu wiary
w Jezusa Chrystusa. Tym samym zawiadczylimy
przed mocami niebieskimi i potwierdzilimy fakt,
e naleymy do Niego. Po wyjciu z wody
przeczytano nam fragment z Drugiego Listu do
Koryntian /5,15/, ktry do dzi daje nam wiele
si: A wanie za wszystkich umar
po to, aby ci, co yj, ju nie yli dla
siebie, lecz dla Tego, ktry za nich umar i
zmartwychwsta.
Zaczem dostrzega coraz wicej sprzecznoci
pomidzy Bibli a doktryn Kocioa
rzymskokatolickiego. Byo mi przykro, e tak
wielu gorliwych katolikw zamiast gosi
zbawienie w Jezusie Chrystusie, trzyma si
ludzkich nauk i zgubnych tradycji, a o pomoc
zwraca si do zmarych, ignorujc Zbawiciela i
przeczc tym samym Jego wycznemu porednictwu.
Nie chcc by obudnym, dwulicowym, oszukiwa
siebie i innych, zdecydowaem si wystpi z
Kocioa rzymskiego. Napisaem wic list do
naszego proboszcza. Oto on:
Drogi Ksie Proboszczu !
Bg wszechmogcy objawi nam swoj wol
w Biblii - ksidze ksig. Mona w niej znale
nastpujce sowa /2 Tm 3,14b-17/: Od
lat bowiem niemowlcych znasz Pisma wite, ktre
mog ci nauczy mdroci wiodcej ku
zbawieniu przez wiar w Chrystusie Jezusie.
Wszelkie Pismo od Boga natchnione [jest] i poyteczne
do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do
ksztacenia w sprawiedliwoci - aby czowiek Boy
by doskonay,przysposobiony do kadego dobrego
czynu. To wanie Pismo wite pokazuje
nam, e Koci ten rozmin si z Bo
prawd. W Ewangelii Jana /14,6/ Jezus mwi:
Ja jestem drog i prawd, i yciem. Nikt
nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze
Mnie. Koci natomiast poleca wiernym, by
modlili si: "Maryjo, wspom mnie, bym
dosta si do nieba". W rozdziale 10. teje
Ewangelii Jezus stwierdza: Ja jestem bram.
Jeeli kto wejdzie przeze Mnie, bdzie
zbawiony - wejdzie i wyjdzie, i znajdzie pasz. Zodziej
przychodzi tylko po to, aby kra, zabija i
niszczy. Ja przyszedem po to, aby [owce] miay
ycie i miay je w obfitoci. Koci
nakazuje woa: "O Maryjo, bramo do ycia
wiecznego". Biblia uczy: Albowiem jeden
jest Bg, jeden te porednik midzy Bogiem a
ludmi, czowiek, Chrystus Jezus /1 Tm 2,5/.
Koci natomiast zwraca si do Marii: "O
Maryjo, poredniczko wszelkich ask".
Wiele miejsc w Pimie witym podkrela,
e zbawienie czowieka dokonuje si tylko przez
Jezusa np. /Dz 4,12/: I nie ma w adnym
innym zbawienia, gdy nie dano ludziom pod niebem
adnego innego imienia, w ktrym moglibymy by
zbawieni. Jake czsto w Kociele katolickim
imi Jezusa ginie w tumie tzw. "witych
Paskich".
Pan Bg powierza wybranym ludziom (np.
prorokom) bardzo wane misje do wykonania.
Zgodnie z wypowiedzi Chrystusa najwikszym z
ludzi w oczach Ojca Niebieskiego jest Jan
Chrzciciel /Mt 11,11/, ktry, nawiasem mwic,
nawoywa do prostowania drg duchowych, cigle
przez ludzko wypaczanych. Prorocy, apostoowie,
a przede wszystkim Syn Boy, wskazali nam drog
zbawienia opisan w Boym Sowie dla
uwielbienia witego Boego Imienia. A jak jest
naprawd? Imi Boe w wityniach zbudowanych
dla Boga jest pomijane, nie jest naleycie sawione
i dziwna rzecz - Koci skierowa przeogromny
kult naleny Bogu na wielbienie... czowieka.
Dzi 80% wierzcych modli si w ogromnej
pokorze ducha i z niezwyk wiar do Najwitszej
Marii Panny - ziemskiej matki Pana Jezusa. Czy
jest to zgodne ze Sowem Boym - Pismem witym,
z wol Boga Ojca i Boga Syna..? Nie wykrzywiajmy
drg Boych, zgodnie z posannictwem Jana
Chrzciciela. Bg obdarzy Mari najwysz sw
ask i uczyni bogosawion /k 1,48/ **)
wrd wszystkich niewiast wiata, ze wzgldu
na bogosawiony Owoc jej ycia - narodzenie
Jezusa Chrystusa ! Tej wielkiej aski i chway,
jakiej dostpia od Boga, nikt nie moe
kwestionowa. Bya wielk wrd niewiast...
ale wikszym od niej by Jan Chrzciciel.
Pismo daje nam polecenie, e mamy modli si
tylko do Boga. Zwracanie si do kogo innego
jest grzechem bawochwalstwa. Jezus mwi: Przyjdcie
do Mnie wszyscy, ktrzy utrudzeni i obcieni
jestecie, a Ja was pokrzepi /Mt 11,28/; W
ostatnim za, najbardziej uroczystym dniu wita,
Jezus stojc zawoa dononym gosem: <<
Jeli kto jest spragniony, a wierzy we Mnie
- niech przyjdzie do Mnie i pije! /J 7,37/; O
cokolwiek prosi Mnie bdziecie w imi moje, Ja
to speni /J 14,14/.
Koci znw zachca, by modli si do
w. Krzysztofa. Wiele parafii nosi jego imi. Jeeli
przyjrzymy si bliej tej postaci przez pryzmat
historii i zbadamy wszystko, co si z ni wie,
to okae si, e wity Krzysztof jest legend,
po prostu mitem. Jeeli za Koci nakazuje
modli si do kogo, kto faktycznie nigdy nie
istnia (!), jego pretensje i roszczenia do
posiadania jedynej, najprawdziwszej prawdy wydaj
si co najmniej mieszne.
Jakim to sposobem mog nas usysze zmarli
wici? Przecie byli zwykymi ludmi, takimi
jak my. W jaki sposb mogliby nas zrozumie i
wejrze w zakamarki naszych serc, przej si
naszymi problemami, aby nastpnie wstawia si
za nami u Boga? Jedynie Bg zna czowieka na
wylot. Tylko On moe zrozumie nasze troski i
zaspokoi nasze potrzeby! On nas syszy (jest
wszechobecny), gdy zwracamy si do szczerze i z
czystym sercem /Iz 59,1-2. Jeeli chcemy rozmawia
z Bogiem, potrzebujemy najpierw przebaczenia
grzechw, ktrych dopucilimy si. Kady
grzech tworzy przepa midzy Bogiem a czowiekiem.
Chrystus, ponoszc kar za wszystkie popenione
przez czowieka grzechy, sta si mostem nad t
przepaci. Moemy po nim przej do Boga i
mie z Nim osobist wi, jeli tylko
uwierzymy, e most ten jest wystarczajco
wytrzymay. Moemy wtedy prosi Go o wszystko,
a On chtnie obsypie nas dobrymi darami /1 P
2,24; J 15,7/. Zwykle nie dostajemy wszystkiego od
razu. Zachcaj nas wtedy sowa apostoa Pawa
/Rz 8,28/: Wiemy te, e Bg z tymi, ktrzy
Go miuj, wspdziaa we wszystkim dla ich
dobra, z tymi, ktrzy s powoani wedug
[Jego] zamiaru. Jako ludzie, nie wiemy czsto,
co jest dla nas dobre. Ale moemy ufa
wszechwiedzcemu Bogu - On to wie. On uczyni
wszystko waciwie.
W katechizmie mona czyta: "Naley
modli si codziennie do Anioa Stra, baczy
na jego obecno i przestrzega jego rad".
Sowa Apokalipsy /19,10/ zachcaj do czego
wrcz przeciwnego. Gdy Jan chcia upa przed
anioem i zoy mu pokon, ten powiedzia
mu: <<Bacz, aby tego nie czyni (...)
Bogu samemu z pokon>> !
Chcemy by uczciwi, wobec tego nie moemy
pogodzi si z tymi sprzecznociami, a tym
bardziej by posuszni nauce Kocioa
katolickiego. Nie moemy pozosta we wsplnocie
katolickiej. Dlatego te moja ona i ja uznajemy
za swj obowizek poinformowa pana, drogi Ksie
Proboszczu, e wystpujemy z tego Kocioa.
Czynimy to nie dlatego, by wstpi do jakiej
sekty, lecz po to, aby mc samodzielnie y wedug
Boego Sowa i realizowa wol Chrystusa /Ap
22,18; Ga 2,20/, szukajc codziennie Jego
oblicza. Jestem gotw odpowiedzie na kade
pytanie ksidza i udzieli wszelkich wyjanie.
Prosz te, by ksidz wykaza mi bdy lub
niecisoci, jeeli je gdzie popeniem.
Moim ostatnim yczeniem, jakie do ksidza
kieruj, jest to, by ksidz zwiastowa tylko
dobr nowin o Jezusie, bo kiedy bdzie musia
za to odpowiedzie. Niech wic Jezus bogosawi
ksidzu i wszystkim kolegom ksidza oraz da wam
ask goszenia szczerej, niesfaszowanej
prawdy, bycie skadali j w sercach tych, ktrzy
jej nieobudnie szukaj. Niech ksidz w mocy Boej
przekonuje ludzi, by wierzyli, e Biblia jest
napisana z inspiracji Ducha witego i e Sowo
Boe ma potn si.
Serdecznie ksidza pozdrawiam i niech Boy
pokj, ktry przewysza wszelki umys, strzee
paskiego serca i umysu w Jezusie Chrystusie
Bernhard i Sylwia Dura
Tak wic przestalimy by katolikami, ale
bez spoecznoci z innymi chrzecijanami trudno
jest wzrasta. Duch wity przekona nas, e
powinnimy poszuka wsplnoty, w ktrej
moglibymy wielbi Boga, jak to czynili pierwsi
chrzecijanie. Przyczylimy si wic do
jednego z niezalenych zborw w Visp, gdzie, jak
stwierdzilimy, Sowo Boe goszone byo
wiernie i bez niepotrzebnych dodatkw. Czonkami
tej spoecznoci byli ludzie, ktrzy osobicie
mog zawiadczy, e Chrystus przemieni cakowicie
ich ycie i da im zbawienie. Silny nacisk kad
na goszenie Ewangelii wiatu. Wszystkim ley
na sercu los ludzi, ktrych staraj si
przyprowadzi do Jezusa, by mieli z Nim prawdziwy
kontakt. Bardzo szybko zylimy si ze zborem i
poczulimy si jak w rodzinie. Wi, ktr
mamy ze sob, zblia nas do Jezusa i dodaje si,
by w kadym dniu i o kadej porze gosi Jego
zbawienie. Podczas Wieczerzy Paskiej przeywamy
gbok rado, poniewa spoywamy chleb i
wino zgodnie z wol Jezusa - na pamitk Jego
ciaa i krwi, zoonych dla nas w ofierze.
Poleci On swemu Kocioowi, aby obchodzi t
pamitk a do powtrnego Jego przyjcia, gdy
stanie wrd nas, aby zabra swj lud.
Jestemy bardzo wdziczni naszemu Panu za to,
e wyprowadzi nas, tkwicych w ciemnoci faszu,
na wiato prawdy. Kadego dnia cieszymy si
radoci Bo. Pobone i bezkompromisowe ycie
chrzecijaskie niesie ze sob rwnie
troski, zmartwienia i rnorakie trudnoci.
Zmartwio nas bardzo to, e nie otrzymalimy
odpowiedzi od ksidza proboszcza, do ktrego wysalimy
cytowany wczeniej list. Wielokrotnie te bylimy
naraeni na ataki ze strony nic nie rozumiejcych
ludzi, ktrzy traktuj nas jak odmiecw i
sekciarzy - ssiedzi si nam nawet nie kaniaj.
Rwnie moi wsppracownicy w szkole
samochodowej, w ktrej uczyem, byli do mnie
nieprzyjanie nastawieni. Jednak w momentach
najwikszego ucisku odczuwalimy mocno Bo
pomoc, pokj i zacht. Bg da nam si do
miowania naszych nieprzyjaci. Wkrtce
zwolniono mnie z pracy. Miaem wic duo
wolnego czasu, wobec czego postanowiem
wykorzysta go odpowiednio. Zaczem chodzi
po domach i roznosi traktaty ewangelizacyjne;
miaem te sposobno, by rozmawia z wieloma
ludmi. Co tydzie zbieralimy si, aby wsplnie
studiowa Bibli, zapraszajc wszystkich
zainteresowanych. Dziki asce Boej ukoczylimy
pniej wraz z on trzyletni szko
biblijn, po czym zdecydowaem si powici
cay mj czas pracy dla Pana.
Na zakoczenie chc powiedzie, e Jezus
dokona Swego dziea po to, by ty osobicie mg
zosta zbawiony. Odkupi ludzko sw wasn
krwi - drogo za nas zapaci. Wyratowa nas
jedynie przez ask i my sami nic nie moemy do
tego doda, bowiem aska i zasuga wykluczaj
si wzajemnie. Moe mylisz, e jeste
stracony, gdy sdzie, e zbawienie mona
kupi uczynkami. Mczysz si, mwic - nie
podoam. Nie uczynisz nic ponad to, co uczyni
Jezus, gdy zawoa: "Wykonao si"!
Zaspokoi tym samym wszelkie Boe wymagania wzgldem
czowieka. Cierpienie i bl jakie byy
potrzebne, by zadouczyni prawu, Jezus wzi
na siebie.
- Wykonao si !
Chciabym powiedzie wszystkim
rzymskokatolickim kapanom, ktrzy codziennie skadaj
Bogu Chrystusa w ofierze podczas kadej mszy
zwanej "wit": Skoczcie z tym ! Bg
nie wymaga ani nie przyjmuje wicej adnej
ofiary. Chrystus zoy j raz na zawsze po
wsze czasy. Nie przypochlebicie si Bogu adnymi
naboestwami, zotem, liturgi, bogatymi wntrzami
kociow i kaplic - niczym. adne
bierzmowania lub skadanie lubw nic nie wskraj.
Jezus dokona wszystkiego. S ludzie, ktrzy woaj
na kolanach w udrczeniu: "Boe, co mam
robi, by zadouczyni moim grzechom?"
Chc im rzec: "Zaufajcie Chrystusowi i nie
drczcie si wicej. On ju zadouczyni
za wszystkie nieprawoci caego wiata. Nie
dorzucajcie faszywych monet do skarbu, ktry da
Bg. Do tego dziea - tak jak do Sowa Boego
- nie mona nic wicej doda /Ap 22,18-19/.
Sprawiedliwo, jakiej wymaga od nas Bg, jest
w Chrystusie, a nie w nas." Warto przypomnie
tutaj postaw jednego ze zoczycw ukrzyowanych
razem z Chrystusem. Zaufa on miosierdziu Boemu
i wystarczalnoci ofiary Jezusa. Dziki temu sta
si dla nas przykadem do naladowania.
Jezus jest wasnoci wszystkich grzesznikw,
ktrzy maj odwag przyj t Bo ofert.
Uczycie wic to wszyscy, ktrzy dotychczas
tego nie zrobilicie. Czy masz pokj z Bogiem?
Czy yjesz w prawdzie Ewangelii? Czy jeste
pewien swego zbawienia? Jeeli nie, to prosz ci
w imieniu Jezusa: Pogd si z Ojcem. On ci
zaprasza /Ap 3,20-21/: Oto stoj u drzwi i
koacz: jeli kto posyszy mj gos i drzwi
otworzy, wejd do niego i bd z nim wieczerza,
a on ze mn. Zwycizcy dam zasi ze Mn na
moim tronie, jak i Ja zwyciyem i zasiadem
z mym Ojcem na Jego tronie.
Niech bdzie Ci Panem i Zbawicielem. Pozwl
Mu napeni ci Duchem witym, a Twe
zbawienie bdzie pewne. We sobie do serca
napomnienie z Listu do Hebrajczykw /3,7-8/: Dlatego
{postpujcie}, jak mwi Duch wity: Dzi, jeli
gos Jego usyszycie, nie zatwardzajcie serc
waszych jak w buncie, jak w dzie kuszenia na
pustyni.
Albo przyjmiesz Jezusa dzi, albo w dzie Sdu
Ostatecznego bdziesz sta naprzeciw Niego jako
winny. Jeeli twe imi nie zostanie wpisane do
Ksigi ycia, twym udziaem bdzie wieczne potpienie.
Bg pragnie ci mie blisko siebie; pragnie, by
w nowym wiecie oglda Jego chwa. Ujmij wic
dzi do, ktr podaje ci Jezus. Jutro moe
by ju za pno /Ap 22,12-15/: Oto
przyjd niebawem, a moja zapata jest ze mn,
by tak kademu odpaci, jaka jest jego praca.
Jam Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Pocztek i
Koniec. Bogosawieni, ktrzy pucz swe
szaty, aby wadza nad drzewem ycia do nich naleaa
i aby bramami wchodzili do Miasta. Na zewntrz s
psy, gularze, rozpustnicy, zabjcy, bawochwalcy
i kady, kto kamstwo kocha i nim yje.
Zachcam Ci, zwr si w modlitwie do
Jezusa i powierz Mu swoje ycie. Moesz uy
nastpujcych sw: Panie Jezu, pom mi
przez Twego Ducha stan twarz w twarz z krzyem.
Przykryj mnie Twoj krwi i zaso ni ca
moj przeszo. Dziki Ci za Tw krew. Twj
krzy niech bdzie moim krzyem. Przyjmuj
jego zwycistwo. Objaw mi go! Otwrz niebiosa i
zstp na mnie teraz. Rozedrzyj moje serce i daj
wejrze w to, co dziao si w Getsemane, co
zdarzyo si na Golgocie - aby serce me zostao
zamane. Otwrz moje serce, eby przyjo
serce Twoje, ktre krwawio za mnie, Boy Synu,
i spraw, abym nie wstydzi si tego, co ludzie bd
mwi o mnie. We mnie - mojego ducha, dusz i
ciao. Chc by Twj, bo Ty mnie nabye. Boe
OJCZE wity - objaw mi krzy ze wzgldu na
Jezusa. Objaw ten krzy, ktry zdoby wiat -
krzy w jego chwale. Ty jeste Bogiem Wszechmogcym.
Oddaj ca chwa Twojemu Imieniu. Nikt nie
ma prawa do tej chway, tylko Ty, PANIE. Uwielbij
Twego Syna i prowad mnie przez Twojego Ducha.
Nie pozwl, bym od Ciebie odszed ! Amen.
Mt 10,27
* Ksigi apokryficzne (deuterokanoniczne)
zostay wczone do kanonu Pisma witego
jako reakcja katolicyzmu na ogoszenie przez
Marcina Lutra - Ojca Reformacji, e kanon Starego
Testamentu wzorowany na tzw. "Kodeksie
Jerozolimskim" nie powinien zawiera tych 7
apokryfw. Luter wymieni tutaj : 2 Ksigi
Machabejskie, Tobiasza, Judyty, Barucha, Ksigi Mdroci,
Mdro Syracha. Ksigi te stanowi istotne
rdo kilku wanych doktryn katolicyzmu, np.
doktryny o czycu, modlitwie za zmarych,
kultu Marii itp., std zrozumiaa staje si
przyczyna doczenia ich do kanonu.
** Tylko w przekadzie Biblii Tysiclecia sowo
"bogosawion" zostao przetumaczone
na "bogosawi". Inne tumaczenia s
zgodne i oddaj - "bogosawion";
natomiast w greckim oryginale w miejscu tym jest μακαριζω
(czyt.: "makaridzo"), co w dos. tum.
znaczy - "zwa, uwaa za szczliw"
.
Pan Jezus powiedzia:
"Ja wiadcz kademu,
kto sucha sw proroctwa tej ksigi;
jeliby kto do nich cokolwiek dooy,
Bg mu dooy plag zapisanych w tej ksidze"
Apokalipsa w. Jana 22,18;patrz
take:
Ksiga Wyjcia 20,4; Ksiga Kapaska 26,1;
Ksiga Powtrzonego Prawa 4,2 i 12-19 i
23; 5,32[29]; Ksiga Przysw 30,6;
Ksiga Izajasza 40,18-26; List do Rzymian 1,23;
Dzieje Apostolskie 17,29 |