FILOZOFIA, BIBLIA, etc.
Pod koniec 1962 r. pewien wykadowca filozofii na Uniwersytecie w Kolumbii
Brytyjskiej /1/ wyda publiczne owiadczenie w ktrym zaatakowa wiar w Boga i
w Bibli jako Sowo Boe. Kilku chrzecijaskich pastorw z Zachodniego Wybrzea
zaprotestowao przeciwko tym stwierdzeniom. W wyniku tego protestu zostali oni
wezwani do publicznej dyskusji pod auspicjami Wydziau Filozofii Uniwersytetu
Kolumbii Brytyjskiej. Pniej, propozycja ta zostaa wycofana lecz poniewa
wspomnieni duchowni ju j przyjli, poproszono ich o wygoszenie przed
zgromadzeniem uniwersyteckim dziesiciominutowych owiadcze bronicych ich
chrzecijaskiej wiary. W spotkaniu tym ktre miao miejsce 25 stycznia 1963 r.,
wzio udzia okoo 600 studentw i pracownikw wydziau.
Jednym z mwcw by mgr Derek Prince, wykadowca filozofii w King's College
w Cambridge. Niniejsze opracowanie zawiera tekst jego mowy wygoszonej na tym
Uniwersytecie.
* * *
Gdy biblijni sadyceusze wysunli niesuszny zarzut wobec Pism, Pan Jezus
odpowiedzia: "Czy
nie dlatego bdzicie e nie znacie Pisma ani mocy Boej"? Chrystus przytacza tu
dwie gwne przyczyny niezrozumienia chrzecijastwa. Po piersze dlatego, e ludzie
dokadnie nie wiedz czego Bg rzeczywicie naucza. Po drugie, e nie mieli
osobicie do czynienia z przejawami mocy Boga. Moja wypowied bdzie przebiegaa
wedug nastpujcego planu.. Najpierw obiektywnie przedstawi pewne aspekty nauk
biblijnych w odniesieniu do filozofii, a nastpnie odsoni przed wami niewielki
fragment tego co z wasnego dowiadczenia wiem na temat mocy Boej.
BIBLIA i FILOZOFIA
1. Biblia stwierdza e nie jest moliwe aby ktokolwiek przy pomocy filozoficznych
dyskusji albo teoretycznych spekulacji pozna Boga w taki sposb w jaki objawia Go
Biblia. A zatem fakt, e sam filozof dochodzi do takiego wniosku, nie obala
stwierdze Biblii ale w istocie je potwierdza. Gdyby filozoficzne dociekania mogy
dostarczy takiej wiedzy, wtedy Biblia byaby zarwno niepotrzebna jak i niecisa.
2. Biblia stwierdza e Bg da ludziom wystarczajce dowody swego istnienia i swej
mocy, oraz e faszywe pogldy na te sprawy nie s wynikiem czysto rozumowej
argumentacji, ale maj na nie wpyw moralne i duchowe elementy natury czowieka.
Potwierdzeniem tego moe by fakt, e wielu rnych filozofw ktrzy prbowali
rozstrzygn kwesti natury Boga przy pomocy czysto rozumowej argumentacji doszo do
cakowicie odmiennych wnioskw. Na przykad Arystoteles, Spinoza, Berkeley, Kant
oraz inni. W takich naukach jak arytmetyka czy geometria, ktre rzeczywicie s
naukami czysto rozumowymi, takie rozbienoci nie powstaj.
3. Biblia stwierdza, e pomimo dowodw dostarczonych przez Boga, ludzie bd przeczy
Jego istnieniu. Jest to oznak "gupoty" i szczeglnie dotyczy ludzi ktrzy uwaaj
siebie za "mdrych".
4. Biblia stwierdza e zaprzeczanie istnieniu Boga czy lekcewaenie pogldw na
temat Jego natury, doprowadzi do sytuacji szkodliwej moralnie, duchowo i spoecznie.
Historia obfituje w przykady tego rodzaju.
5. Poza oglnym faktem istnienia i Boga i Jego mocy objawionymi niezalenie od Pisma
witego, Biblia objawia Boga w sposb duo peniejszy i bardziej szczegowy.
Jednake to peniejsze objawienie przynaley osobom, ktre swym charakterem i
duchowym dowiadczeniem speniaj pewne warunki. Na przykad czowiek ktry
poszukuje takiego objawienia musi by agodny, ba si Boga, szczerze poda
sprawiedliwoci, praktycznie stosowa w swym yciu prawdy jakie objawia Biblia. Kto
nie spenia tych warunkw, moe spodziewa si niewielkich lub adnych korzyci z
objawienia Pisma. Bg nie proponuje zagodzenia mki bdzcego umysu; ofiarowuje
natomiast zaspokojenie tsknot szczerej i pragncej duszy.
6. Biblia wyranie stwierdza e celem Boga nie jest oparcie na filozoficznych
argumentach. Mniej lub bardziej ciga historia filozofii liczy sobie obecnie 2500
lat. Wtpliwe jest czy filozofowie osignli ju porozumienie co do problemw ktre
powinny by przedyskutowane nie mwic ju o adnym rozwizaniu tych problemw. A
zatem to oczywiste e jakakolwiek religia oparta na filozofii byaby cakowicie
niepewna i niezadawalajca.
7. Biblia stwierdza, e tam gdzie warunki Boga zostan spenione, goszenie
ewangelicznego posania zbawienia poprzez wiar w Chrystusa, bdzie w sposb
nadprzyrodzony potwierdzane przejawami mocy i dziaalnoci trzeciej osoby Boskiej -
Ducha witego, oraz e dziki temu wiara bdzie opiera si nie na ludzkiej
filozofii lecz na dowiadczaniu mocy Boga.
POTWIERDZENIE BIBLII
Na potwierdzenie ostatniego punktu, pokrtce opisz niektre moje przeycia.
Ksztaciem si w Wielkiej Brytanii jako stypendysta Eton College i King's
College /2/ w Cambridge. Przez 7 lat studiowaem filozofi uzyskujc stopnie B.A.
i M.A. /3/ otrzymujc stanowisko wykadowcy (faktycznie profesur) filozofii w
King's College w Cambridge, ktre zajmowaem przez 10 lat. W swoich badaniach przede
wszystkim zajmowaem si metodami formuowania definicji, stosowanymi zarwno przez
greckich filozofw jak i przez wspczesne systemy filozoficzne takie jak np.
logiczny pozytywizm. W tym okresie cakowicie odwrciem si od chrzecijastwa
ktre traktowaem jako mniej lub bardziej nieszkodliwe zajcie dla starszych pa. W
1949 roku doszedem do wniosku, e moim obowizkiem jako filozofa jest zbadanie
Bibli ktr uwaaem za pewien rodzaj systemu filozoficznego. Cakowicie odrzuciem
wszelkie teorie na temat Boskiego natchnienia i postanowiem zbada j w taki sam
sposb jak badaem kad inn ksik: Przeczyta j od pocztku do koca.
Stwierdziem jednake, e jest to ksika dziwnie trudna do zdefiniowania. Nie
mogem si zdecydowa czy bya to filozofia, poezja albo mitologia i nie potrafiem
znale w niej adnego wyranego posania.
Mniej wicej rok pniej w roku 1941. przeyem nowe narodziny /4/. Miay
one miejsce w rodku nocy w wojskowych barakach. Moc Boa spyna na mnie z tak
si e przez dwie godziny lub nawet duej, leaem rozcignity na pododze. Nigdy
dotd nie syszaem aby ktokolwiek przey co podobnego. To dowiadczenie wywoao
w moim yciu kilka wyranych, natychmiastowych i dalekosinych zmian, z ktrych
wymieni tu pi.
Po pierwsze : Chrystus objawi mi si tak potnie e nigdy potem nie
mogem wtpi i On yje.
Po drugie : Biblia natychmiast staa si dla mnie jasna i zrozumiaa i
nigdy wicej nie zwtpiem w jej Boskie natchnienie.
Po trzecie : natychmiast zostaem wyzwolony - bez adnego wysiku z
mojej strony - z silnego, naogowego pocigu do whisky i z notorycznego miotania
blunierstwami i przeklestw.
Po czwarte : chocia do tej pory nigdy si nie modliem, modlitwa i
duchowa czno z Bogiem stay si odtd dla mnie tak naturalne jak oddychanie.
Po pite : natychmiast i radykalnie zmieniy sie moje gwne
pragnienia, motywy i yciowe cele, w wyniku czego, cay bieg mego ycia odmieni si
w ten sposb e pocign za sob wiele wanych materialnych i osobistych ofiar z
mojej strony. Miesic pniej, w tym samym baraku po raz pierwszy przeyem to, co
Biblia opisuje jako jako mwienie "nieznanym jzykiem" /5/.
Do tej pory pamitam mieszanin lku i zdziwienia ktre opanoway mnie w
chwili gdy zdaem sobie spraw, e jzyk mj porusza si niezalenie od mojej woli
pod wpywem jakiego niewidzialnego tkwicego we mnie czynnika. Od tego czasu sfera
materialna i nadprzyrodzona przeplataj si w moim yciu wedug wzoru ktry zgadza
si za wzorem ycia chrzecijanina opisanym w Nowym Testamencie.
W 1943 roku poprzez wiar w Bibli, bez adnych medycznych rodkw, zostaem
cakowicie uzdrowiony z przewlekej choroby ktra nie poddawaa si nieprzerwanemu
rocznemu leczeniu w szpitalu.
Okoo 1950. przewietlenia i badania kardiologiczne wykazay, e niektre
organy serca mojej ony byy powikszone i le ulokowane, czego medycyna nie bya w
stanie wyleczy. Pniej, pewien kaznodzieja ktry przypadkowo rwnie by filozofem
modli si o stan jej serca. Dwa kolejne, niezalene od siebie przewietlenia
wykazay, e serce mej ony jest normalne.
W 1959. przez siedem kolejnych dni wygaszaem kazania przed zgromadzeniem
wiernych Afrykaczykw w Kenii. Kadego dnia po kazaniu, prosiem, eby wszyscy
chorzy ktrzy chc aby si za nich modli, podnieli rce. Na te naboestwa kadego
dnia przyprowadzana bya stara, niewidoma kobieta. I za kadym razem gdy o tym
mwiem, podnosia rk proszc o modlitw. Przez sze dni w jej sytuacji nic si
nie zmienio. Sidmego dnia po mojej modlitwie, bez niczyjej pomocy podesza do
przodu i pokazaa wszystkim zgromadzonym e odzyskaa wzrok. Kobieta ta bya
niewidoma przez wiele lat i w tym rejonie wszyscy j dobrze znali.
Moja crka Elizabeth od 13. do 18. roku ycia nosia na stae okulary. Mniej
wicej co roku musiaa je zmienia na silniejsze, a i tak stan oczu powodowa coraz
wiksze dolegliwoci. W 1960. pewien kaznodzieja modli si o jej oczy. Nigdy wicej
nie musiaa ju wkada adnych okularw, a wzrok pozwala jej doskonale obchodzi
si bez szkie. Celuje w rcznych robtkach i od tamtej pory zdobya zawd
pielgniarki.
W kadym z przypadkw ktre tu opisaem, wiara zostaa wyprbowana w Bogu
poprzez Chrystusa, zdodnie z naukami Biblii. Gdyby czas na to pozwala, mgbym
przytoczy wiele innych podobnych przykadw. W obliczu przey takich jak tu
omwiem, powtarzam sowa Johna Wesleya /6/ wypowiedziane w podobnej sytuacji:
"Niech ludzie mwi co chc, ja twierdz, e jest to moc Boa".
1 Kolumbia Brytyjska - prowincja w zachodniej Kanadzie.
2 Eton College - jedna z najbardziej exluzywnych i najwikszych szk renich w
Anglii. Zaoona w 1940 r. jest szko internatow przeznaczon dla chopcw; King's
College - jedno z kolegiw Uniwersytetu w Cambridge.
3 B.A.(Bachelor of Arts)- pierwszy stopie naukowy nadawany absolwentom
uniwersytetw (niszy od stopnia magistra); M.A.(Master of Arts)- magister nauk
humanistycznych.
4 Nowe narodziny s duchowym przeyciem podczas ktrego czowiek, poprzez Ducha
witego wchodzi w bezporedni kontakt z Jezusem Chrystusem i uznaje Chrystusa jako
swego Zbawiciela i Pana. Wynikiem tego jest zupenie nowy rodzaj duchowego ycia,
patrz: Ewang.Jana 1,11-13 ; 3,1-8
5 Opisane w Dziejach Apostolskich (2,1-18; 10,44-47; 19,1-6). Przeycie to udziela
nowej, nadprzyrodzonej mocy pozwalajcej bardziej skuteczniej y dla Chrystusa i
dawa wiadectwo prawdzie wiary w Niego, patrz: Ew. Lukasza 14,49 i Dzieje 1,5; 1,8
6 John Wesley (1703-1791)- wsptwrca ruchu metodystw