Rozmowa z XY - Pastorem Kocioa - WZP w
ML
Alberto: -Od kiedy datuje si powstanie WZP?
Pastor: -Kocioy WZP s wsplnotami, ktre akcentuj
bardzo mocno realno Ducha witego. W rnych
epokach rnie si ona przejawiaa. Na pocztku XX
wieku mona powiedzie o "wylaniu si" Ducha w.
w kilku miejscowociach na terenie wiata. W Pimie witym
jest powiedziane, e u schyku dni Bg wyleje Ducha witego
na wszelkie ciao. To dowiadczenie dotkno take
istniejce kocioy: protestancki, rzymsko- katolicki,
prawosawny. Byo jak agwie roznoszone po caym wiecie.
Kiedy Duch wity przychodzi, wtedy dziej si rzeczy
nadnaturalne. Koci Chrystusa zosta tak wanie
stworzony. Jeeli mwimy o jakiej dacie, to myl, e
kada wsplnota powie, e to jest cigo Kocioa
zaoonego przez Jezusa Chrystusa dwa tysice lat temu.
A: -A w waszym miecie? Czy jest jaka graniczna data od
ktrej mona by mwi, e pojawia si w ML jaka
nowa grupa religijna?
-Jeszcze na studiach spotkaem grup ludzi, zarwno w kociele
rzymsko-katolickim jak i protestanckim, ktrzy mwili mi o
nowym narodzeniu czyli o czterech prawach duchowego ycia.
Byli to ludzie z Chrzecijaskiego Stowarzyszenia
Akademickiego. Te osoby mwiy mi, e musz si narodzi
na nowo i wiadomie odda swoje serce Jezusowi. Miny
trzy lata. Moje ycie nie ulego jakiej zmianie, jednak
czytaem Sowo Boe. Zwrot nastpi w padzierniku 89
roku. W moim yciu zamanifestoway si te znaki o ktrych
mwi Dzieje Apostolskie. Na pierwszym naboestwie przeyem
i dowiadczyem czego, czego nie dowiadczyem nigdy
wczeniej. W moim sercu pojawio si wyrane wiadectwo,
e to jest to, czego szukam. 12 grudnia przyjem
chrzest. To, e wstpiem do tego kocioa to bya
moja wiadoma, osobista i nieprzymuszona decyzja. Jezus
usun z mego ycia smutek, depresj, pustk mojego
serca, uwolni mnie z wielu wad i zobaczyem, e moje ycie
ulega zmianie. Bg da mi cel w yciu. Wszystko zaczo
si ukada. I zaczem o tym wiadczy innym
ludziom, spotykaem rnych ludzi bdcych w doku
duchowym. Moje dowiadczenie i ich dotykao. Zachcaem
ich, by czytali Sowo Boe. Zaczlimy spotyka si i
wsplnie modli. Potem powstaa grupa
i jedzilimy wsplnie na naboestwa. Nikomu nie praem
mzgu, nie dawaem rodkw psychotropowych, nie paciem.
Mwi o tym, bo rwnie i takie opinie syszaem.
Ludzie naprawd lgnli do Jezusa, szukali Go. Kiedy powstaa
ju dua grupa, zdecydowalimy, e to ju zbyt uciliwe
jedzi do RP na naboestwa i
zaczlimy spotyka si w ML. W efekcie, zdaje si w padzierniku
1993r. postanowilimy przyczy si do innych wsplnot
chrzecijanskich. Natomiast nasz Koci powsta na
mocy decyzji Kolegium Pastorw. Powstaa autonomiczna,
niezalena wsplnota, tutaj, w ML, ze mn jako pastorem.
Obecnie zrzesza okoo 40 osb i kilkudziesiciu sympatykw.
A: -Czy sowa "przebudzenie zielonowitkowe"
oznaczaj to samo co nowonawrcony, przepraszam za
pejoratywne sowo - przechrzta?
-Ja wiary nie zmieniem, ja wiar pogbiem.
Potocznie, jest to bardzo negatywne stwierdzenie. Ludzie
tego nie rozumiej i to trzeba tumaczy. W naszym kraju
jest takie mylenie, e bycie poza kocioem rzymsko -
katolickim rwna si z uprawianiem sekciarstwa. To jest
krzywdzce i bardzo przykre. To, e jestem w tym kociele
to by mj wybr. Jestem czowiekiem wyksztaconym, nie
przechodziem adnego "prania mzgu". Nikt mi
nie mwi o jakimkolwiek kociele, o wyjciu z Kocioa,
czy zapisaniu si. Nie oferowano mi fanatyzmu wyznaniowego
tylko mwiono o Jezusie. Zdecydowaem, e tu po prostu
mog lepiej pozna Boga. My nie mwimy o przechrzczeniu
si tylko o osobistym dowiadczeniu Ducha w., a jeli mwimy
o chrzcie, to o chrzcie w wieku umoliwiajcym dostateczne
zrozumienie podstawowych prawd Ewangelii. Mwimy
o nowym narodzeniu. Mao tego, my nigdy nie mwimy - ty
musisz si zapisa do jakiego kocioa. Kiedy oddajemy
ycie Jezusowi, stajemy si czci ciaa Pana Jezusa
Chrystusa. Potem to jest zwizane rwnie z chrztem
wodnym, a to gdzie ty bdziesz, w jakiej wsplnocie - to
jest twoja decyzja, ale najwaniejsz rzecz dla czowieka
jest oddanie swego serca Jezusowi. Trzeba zada sobie
pytanie - czy ja chc by formalnym
chrzecijaninem, odbbni jedn godzin w tygodniu w kociele,
czy te jestem wpisany do Ksigi ywota? Wedug
Apokalipsy w.Jana, wpisani s tam ci, ktrzy oddali
swoje serce Jezusowi.
A: -Dlaczego na wiecie jest tak wiele wiar, chocia
dogmatem s sowa - Bg jest jeden. Czy wasz Koci
jest lepszy, bardziej prawdziwy?
-Wiara jest jedna, to jest ten sam Jezus. Tutaj jest
nauczana Biblia. Nie ma polityki. Nie miesza si Boga z
polityk. A w Polsce wiemy dobrze jak to wyglda. My nigdy
nie uwaalimy e nasz koci jest najlepszy albo
tylko u nas mona dostpi zbawienia. My jestemy jedn
ze wsplnot bdcych czci kocioa zaoonego
2000lat temu przez Jezusa Chrystusa. Jezus jest Gow Kocioa.
On i tylko On. Wierzymy, e nie ma w nikim innym adnego
imienia danego ludziom przez ktre moglibymy by
zbawieni, jak tylko imi Jezusa. Staramy si prowadzi ycie
zgodne z wol Bo i zasadami opartymi w Sowie Boym.
Wielo wsplnot nie przeszkadza w dowiadczaniu jednoci
i mioci Boej.
A: -Mielicie przez dugie lata trudnoci lokalowe. Czy
ta sytuacja si zmienia?
-Duo si zmienio. Spotykalimy si w rnych
miejscach, na wolnym powietrzu, w domach prywatnych, w
lokalach udostpnionych przez spdzielni mieszkaniow,
domu kultury. Pniej zrodzia si moliwo
zakupienia nieruchomoci przy ul. AB. Budynki nadaway si
do kompletnego remontu. Brak byo wody, wiata,
ogrzewania itp. Przez ponad dwa lata prowadzilimy remont.
Dzisiaj mieci si w nim nasz dom modlitwy, stowka.
Prowadzimy dziaalno charytatywn i wietlic rodowiskow.
A: -Na czym opiera si dziaalno kocioa? Wiem, e
prowadzicie prace ewangelizacyjne, misyjne, charytatywne ale
e te wycigacie rk do ludzi zych, odtrconych,
dajc im po prostu szans. Bardzo wiele osb szuka pomocy
u pastora kiedy ju inne instytucje czy osoby zawiody. I
ta pomoc zostaje udzielana.
-Dziaalno i funkcjonowanie naszego Zboru obejmuje
kilka rnych zakresw. Jest to normalne ycie kocioa
- modlitwa, studium Sowa Boego, wieczerza Paska z
chlebem i winem - tzw. komunia ale koniecznie pod dwiema
postaciami bo tak Jezus nakaza, chrzest dorosych,
pogrzeby itp. Jest te praca duszpasterska czy
ewangelizacyjna. Podkrelamy fakt, e wiara w Boga musi
przejawia si w yciu codziennym. Jeli mamy w sercu mio
Jezusa, to winnimy ni dzieli si z drugim czowiekiem,
by poytecznym dla spoeczestwa w ktrym yjemy.
Prawd jest e jestemy w rnych miejscach: w zakadach
karnych, e utrzymujemy kontakt z domami dziecka, z klubami
abstynenta, osobami chorymi oraz z wieloma ludmi ktrzy
potrzebuj duchowej pomocy. Takim ludziom staramy si nie
otuch. Myl, e jednym z moich wikszych sukcesw w
pracy ewangelizacyjnej jest ycie pewnego czowieka -
odrzuconego przez swoj rodzin - winia, odsiadujcego
kar pozbawienia wolnoci za zabicie drugiego czowieka.
W zakadzie karnym gosiem mu ewangeli o Jezusie
Chrystusie. Czowiek ten uwierzy w Boga, odda swoje ycie
Jezusowi, otrzyma przebaczenie grzechw, uwolnienie od
nikotyny i pijastwa. W yciu tego czowieka dokonaa si
tak pozytywna zmiana, e dyrekcja zakadu karnego
wnioskowaa o wczeniejsze zwolnienie z odbywania kary.
Inn form pomocy dla ludzi jest dziaalno
charytatywna. Jako koci bezpatnie rozdajemy osobom
potrzebujcym ubrania, sprzt AGD, leki czy te wyposaenie
czysto medyczne. Wspomn ,e w ostatnim czasie, dziki
wsppracy z bratnimi kocioami w UE, sprowadzilimy
sprzt do szpitala, do Domu Pomocy Spoecznej w JK, do Zakadu
Pielgnacyjno - Opiekuczego w MO. Przekazalimy te
kilkadziesit wzkw inwalidzkich dla osb niepenosprawnych
a take okoo 4 tysicy paczek dla dzieci. Wspomn take
o funkcjonujcej przy naszym Zborze wietlicy rodowiskowej
dla dzieci, o zorganizowanym letnim obozie dla ubogich
dzieci i modziey w LO, o wakacyjnym wyjedzie dla
ubogich dzieci ze Specjalnego Orodka Szkolno-Wychowawczego
w ML do UE oraz zakupieniu dla tej instytucji sprztu do
rehabilitacji, o wsplnym wyjedzie modziey z Orodka
Kuratorskiego w ML do Sejmu przy wsppracy z biurem
poselskim posa AH. Chcemy te budowa mosty
zrozumienia pomidzy nasz modzie a modzie z
Niemiec. Na zaproszenie kocioa z Niemiec nasza modzie
wyjeda do Drezna. Chcemy wsplnie modli si o nasze
kraje, wsplnie chwali Boga, wzajemnie poznawa siebie i
budowa trwae relacje. Nastpnie my bdziemy ich gocili
w naszym miecie. Nie chcemy aby przeszo nas cigle
dzielia. Chcemy budowa przyszo w oparciu o mio
Jezusa.
A: -Trudno byoby nie pomoc, zwaszcza materialn,
bez okrelonego zaplecza finansowego. Wasze zaplecze pewno
jest gdzie bardzo daleko, poza granicami. Dlaczego a tak
daleko?
-Nasze zaopatrzenie jest u Boga. Wsplnota nasza jest
niezalen, autonomiczn wsplnot. My finansujemy sami
siebie. Wychodzimy z zaoenia, e kady duchowny moe
pracowa i zarabia na swoje utrzymanie. Przez prac moe
on zrozumie ycie, a majc kontakt z innym czowiekiem
- mc w praktyczny sposb okazywa i nie pomoc
drugiemu. Poza tym, te finanse ktre poszyby na
utrzymanie duchownego, mona
przeznaczy na inne wartociowe cele. Jako Koci
utrzymujemy te kontakty z wieloma kocioami o rnej
orientacji na caym wiecie. Mamy przez to moliwo
wzajemnie dzieli si i bogosawi tym, czym nas Bg
obficie obdarza. Dotyczy to dbr materialnych oraz
duchowych.
A: -Wyjdmy z kocioa na ulic. Czy w ML czujecie si
jak u siebie? Jak to jest z tolerancj, ekumenizmem na
naszym podwrku? Wikszo ludzi - tak mam nadziej -
jest wraliwa, mylca, mdra, ale przecie oskarano
was o sekciarstwo, odprawianie seansw spirytystycznych,
praktyk homoseksualnych, podawanie narkotykw. Instytucje
publiczne odmawiay przyjcia paczek dla dzieci z rodzin
najuboszych, z pewnych
lokali po prostu was wyganiano.
-Jeli chodzi o spotkania z duchownymi kocioa rzymsko-
katolickiego, to ich po prostu nie ma. Na pocztku, kiedy
powstawa koci, ja oraz inne osoby spotykay si z
ogromnymi szykanami i pomwieniami pod naszym adresem. Byway
te sytuacje ,e ludzie byli bici z tego powodu ,e
postanowili inaczej wyraa swoj wiar. Ale takie
drastyczne sytuacje obecnie si nie zdarzaj. Myl, e
problem tkwi w sercach pewnych ludzi. Urodziem si
i wychowaem w ML. Ludzie ktrzy mnie znaj mog zawiadczy,
e takie pomwienia pod naszym adresem s kamliwe. Ale
w podaniu za Jezusem takie rzeczy bd wystpowa.
Jezus powiedzia, e "moich poznacie po
owocach". Osd naley pozostawi Jemu - nie ludziom.
Jako wierzcy ,mamy setki wiadectw, dziesitki podzikowa
za to wszystko co zrobilimy dobrego, poytecznego
drugiemu czowiekowi.
Myl, e jest to najlepszy i najbardziej wiarygodny
ludzki czynnik opiniotwrczy.
A :-Osoby ktre znaj Pastora wiedz te e czsto i z
wielk przyjani mwi Pastor o narodzie ydowskim. Nie
jest to w naszym krgu kulturowym czsto spotykane. Skd
to zainteresowanie?
-Kiedy oddaem swoje ycie Jezusowi, jedn z rzeczy ktra
pojawia si w moim sercu, bya ogromna mio do
narodu ydowskiego. Jestem przewiadczony, e to Duch wity
zacz pokazywa mi w Boym Sowie prawd o Izraelu i
celu dla ktrego nard ydowski zosta wybrany przez
Boga. Biblia mwi, e Pan Jezus Chrystus - Zbawiciel wiata
- urodzony z dziewicy Marii - by ydem. Jezus powiedzia...
"zbawienie pochodzi od ydw"- Ew.w.Jana 4:22.
Zrozumiaem, e wszyscy apostoowie ,rodzice Jezusa - Jzef
i Maria byli ydami, a pierwszy koci skada si gwnie
z ydw. Ewangeli o Jezusie Chrystusie gosi dla
pogan yd-Aposto Pawe. Nowy Testament mwi ,e
do..."Izraelitw, naley synostwo i chwaa ,i
przymierza, i nadanie zakonu, i suba Boa, i obietnice,
do ktrych nale ojcowie i z ktrych pochodzi Chrystus
wedug ciaa; Ten jest ponad wszystkim, Bg bogosawiony
na wieki"- List w.Pawa 9:4-5.
To s fakty ktrych nikt nie moe podway ani im
zaprzeczy. Kolejn rzecz jest pragnienia
poznawania historii i kultury Izraela, ktra nieodcznie
zwizana jest z Bibli i Bogiem. Dziki asce Boej byem
dwa razy w
Izraelu. Pobyt tam wywar wielki wpyw na moje ycie
duchowe. Byem w wielu miejscach opisanych na kartach Pisma
witego i w ten sposb urzeczywistnio si moje najwiksze
marzenie zobaczenia Ziemi witej oraz miejsc zwizanych
z yciem oraz ziemsk sub Jezusa z Nazaretu. Poznaem
wielu ciekawych ludzi i ciesz
si, e w pewnym stopniu mogem przyczyni si do pogbienia
dialogu polsko -ydowskiego.
We wrzeniu 2000 roku, wsplnie z on uczestniczylimy
w midzynarodowej konferencji chrzecijaskiej w
Jerozolimie. Poznalimy wiele ciekawych faktw z historii
Izraela. Byem te w Yad Vashem - Instytucie Pamici w
Jerozolimie, miejscu tak bardzo wanym dla kadego yda i
pastwa Izrael. W Instytucie tym przemawiaj gowy pastw.
Wanie w tym miejscu papie Jan Pawe II wyrazi gboki
bl z powodu cierpienia i przeladowania narodu.
Jako uczestnik konferencji miaem przywilej wygosi w
Yad Vashem przemwienie w jzyku polskim w obecnoci powoanego
ambasadora Izraela w Polsce oraz przedstawicieli ponad stu
narodw z caego wiata. W przemwieniu tym wspomniaem
o wsplnym dziedzictwie narodu polskiego i ydowskiego
przez wiele wiekw yjcych obok siebie na polskiej
ziemi. Wspomniaem te o czarnych kartach z naszej
historii i jako Polak wypowiedziaem sowa bogosawiestwa
dla ydw. Wierz, e kady z nas moe przyczyni si
przeamywania wzajemnych uprzedze i barier pomidzy
Polakami i ydami.
Pragn wspomnie te o antysemityzmie. Czsto wyrasta on
z panujcych stereotypw, wzajemnych uprzedze czy braku
zrozumienia. Jako chrzecijanie powinnimy pamita, e
chrzecijastwo wyrasta z korzenia ydowskiego. Moemy
usysze o ludziach ktrzy swoim zachowaniem i postaw w
tym zakresie - zaprzeczaj
wierze chrzecijaskiej. Uwaam, e ydzi to starsi
bracia w wierze, a wszelkie przejawy antysemityzmu s
grzechem - Ew.w.Mateusza 25:45. Utrzymuj kontakt z
ydami, ktrzy s potomkami tych urodzonych w ML. Od nich
otrzymaem pewne interesujce materiay, mwice o
historii ydw mieszkajcych w naszym regionie. Materiay
te daj wicej wiata na histori naszego miasta. Moim
pragnieniem jest, aby materiay te zostay przetumaczone
na jzyk polski i udostpnione szerszemu krgowi ludzi.
A: -Pastor czsto podkrela sowa, e to Bg steruje yciem,
e trzeba odczytywa znaki od Pana. Jak pozna to
niezawodne kryterium pomagajce rozezna, e co jest
wol Bo a co innego nie jest?
-Biblia pokazuje szereg przypadkw pokazujcych, jak Bg
ingerowa w ycie czowieka, w ycie zbiorowoci, narodw.
To jest bieg historii caego wiata. Prowadzenie Boe
przejawia si w rnoraki sposb. Ja mog mwi tylko
o sobie. Czasami mam sen, czasami otrzymujemy sowo
prorockie, czasami na modlitwie Bg przemawia, czasami kto
kto ma dar proroczy, przychodzi i mwi o takich sprawach, o
ktrych wiem tylko ja i Bg. Wiem, e to jest
potwierdzenie. Wierz, e Bg ma kontrol nad wszystkim.
Wiele dla nas, ludzi, jest niezrozumiae, niepojte, ale
trzeba wierzy. Nie ma sytuacji beznadziejnych. Trzeba umie
powiedzie - nie moja, ale twoja wola Panie.
A: -Wedug sw augustianina - o. Wiesawa Dawidowskiego,
mwienie o Duchu witym to stanicie nad przepaci
niewiedzy: "C bowiem moemy powiedzie o Tym, ktry
nie mwi w swoim wasnym imieniu a pozwala mwi
innym..." w. Augustyn uj Jego posta w
alegoryczn figur". Czym jest dusza w ciele, tym
jest Duch wity w ciele Chrystusa, to jest w Kociele".
Kim jest Duch w.?
-Jest to osoba z atrybutami boskimi, ktra chce by
przyjacielem czowieka. Duch w. szuka ludzi pokornych w
kadym narodzie, nacji i miy jest Mu ten, kto si go
boi. Jest napisane, e On szuka czowieka, ktrego chciaby
uy. I uywa milionw ludzi. Ja jestem jednym z tych
milionw ktrzy s rozsiani po caym wiecie. I ciesz
si, e mog w jakim skrawku poznawa - kim On jest; w
jakim stopniu by naczyniem przez ktre moe On dotyka
innych ludzi, a z drugiej strony dowiadcza jego aski
poprzez inne osoby. Czcimy rocznic Pidziesitnicy -
Zielone witki. Zawsze sobie zadaj pytanie: Na ile
ludzie zrozumiej tego dnia, e Duch w. chce ich
prowadzi za rk...
|