Kronika Katolicka cz.III JAKICH RZECZYWISTYCH ZMIAN DOKONAŁ
|
Data |
Wydarzenie |
IV w. |
Początek kultu obrazów i relikwii; wypaczenie chrztu przez "pokropienie" i włączenie niemowląt; |
431 r. |
"Matka Boska" - tytuł nadany Marii na soborze w Efezie |
988. |
"Zaduszki" wprowadzone przez opata z Cluny Odilo |
1079. |
"Celibat" - Synod w Rzymie |
1090. |
"Różaniec" wynaleziony przez Piotra Hernita; wg innej wersji przez Piotra Pustelnika |
1170. |
"Kanonizacja zmarłych" - papież [dalej ozn. p.] Aleksander III |
1215. |
IV Sobór Laterański ustanowił : cichą spowiedź ,,na ucho" (obowiązkowo raz w roku); transsubstancjację" (przeistoczenie) opłatka w ,,eucharystii" i "adorację hostii" wyrażaną przez klękanie i kłanianie się opłatkowi; "Świętą Inkwizycję" jako narzędzia do zwalczania heretyków |
1229. |
Zakaz czytania Biblii przez laików - Synod w Tuluzie |
1254. |
- data rozpoczęcia "stosowania tortur" w celu wymuszenia zeznań - nakaz p. Innocentego IV |
1302. |
|
1312. |
"Boże Ciało" ustanowione jako święto - p. Urban IV |
1325. |
"Tiara" - potrójna korona papieska symbolizująca potrójną władzę papieża jako arcykapłana, króla i proroka - p. Jan XXII |
1414. |
Zakazanie osobom świeckim spożywania komunii pod dwiema postaciami (chleba i wina) - Sobór w Konstancji |
1443. |
"Czyściec" - Sobór Florencki |
1515. |
Zatwierdzenie odpustów i modlitw za zmarłych - p. Leon X |
1531. |
Zakon Jezuitów założony przez Ignacego Loyolę w celu zwalczania reformacji w krajach, gdzie Rzym stracił swe wpływy |
XVI w. |
Formuła "Zdrowaś Mario"(druga połowa - "Święta Mario" ...) ukończona została około 50 lat później i zatwierdził p. Sykstus V |
1542. |
"Trybunał Inkwizycyjny" oficjalnie powołany - p. Paweł III (bulla "Licet ab initio") |
1546. |
"Tradycja" uznana za autorytet równy Biblii - Sobór Trydencki |
1657. |
Maria "Królową Polski" - uroczyste oddanie narodu pod jej zwierzchnictwo przez króla polskiego Jana Kazimierza |
1854. |
"Niepokalanie Poczęta" - święto ustanowione przez p. Piusa IX i ogłoszenie przezeń, że jedynym zbawiającym Kościołem jest Kościół rzymsko-katolicki |
1870. |
Papież stał się nieomylny - p. Pius IX / I Sobór Watykański |
1950. |
"Wniebowzięcie Marii" wymyślone przez p. Piusa XII |
1964. |
Maria - "Matką Kościoła" i "Pośredniczka łask" - p. Paweł VI / II Sobór Watykański |
2000. |
Dominus Iesus - deklaracja, w której główną myślą było to, że: "Tylko w Kościele (rzymskokatolickim) można znaleźć wszystkie środki potrzebne do zbawienia" - kardynał Joseph Ratzinger - prefekt watykańskiej Kongregacji Nauki i Wiary (przemianowanej w 1965 r. ze Świętego Oficjum znanego uprzednio jako Święta Inkwizycja [Urząd Inkwizycyjny zniesiony został w swej dawnej formie w 1908 roku, kiedy to przeistoczył się w Święte Oficjum]) |
Post Scriptum.
Jeżeli masz wątpliwości co do powyższej chronologii albo dostrzegłeś tam jakieś nieścisłości lub niejasności to porównaj:  
Dr Loraine Boettner, znany autorytet w kwestii doktryny Kościoła katolickiego wywodzący się z kręgów ewangelicznych, dokonuje pogłębionej analizy dokumentów II Soboru Watykańskiego we wstępie do piątego wydania swojej książki "Katolicyzm rzymski". Dr Boettner pisze: "II Sobór Watykański, który zakończył się przy końcu roku 1965, dokonał zmian w liturgii, procedurze administracyjnej i w kwestii wolności religijnej. Potwierdził swe dotychczasowe stanowisko, że jest on jedynym prawdziwym Kościołem, chociaż jednocześnie przyznał, że inne Kościoły zawierają w sobie elementy prawdy. Papież Jan XXIII, który zwołał pierwszą sesję, oraz papież Paweł VI, który przewodniczył późniejszym sesjom (jak również kilku czołowych kardynałów i teologów) z naciskiem podkreślili, że nie dokonają żadnych zmian w sferze doktrynalnej Kościoła. Jednakże Paweł VI ogłosił jedną nową doktrynę, że "Maria jest Matką Kościoła".
Głównym celem soboru było zmodyfikowanie liturgii oraz procedury administracyjnej, co uczyniłoby Kościół bardziej sprawnym i bardziej przystosowanym do warunków XX wieku.
Na przykład wprowadzono zmianę języka mszy; nie jest już wymagana łacina, za wyjątkiem modlitwy poświęcenia. Jednak dla nas, protestantów, nie jest ważne czy msza odprawiana jest po łacinie, angielsku czy polsku - nie chodzi nam o to w jakim języku jest odprawiana, lecz o jej treść i znaczenie.
Również Rzym zmienił swą taktykę, gdy stare metody przestawały być skuteczne, lecz nigdy nie zmienił swojej natury. W każdej religijnej organizacji doktryna jest podstawową i najważniejszą częścią jej struktury, gdyż to, w co ludzie wierzą, nadaje kierunek ich działaniu.
Oficjalny dokument - "Konstytucja Kościoła" - przygotowany przez Sobór i zatwierdzony przez papieża, potwierdza zasadniczą doktrynę katolicką, dokładnie taką, jaka była przed zebraniem się Soboru. Podtrzymana i potwierdzona została doktryna o nieomylności papieża. Stwierdza się w niej, że jeżeli wyda on dekret ustanawiający jakąś doktrynę dotyczącą wiary i moralności, to .... staje się ona sama przez się obowiązująca (a nie na skutek zgody Kościoła) i może być słusznie określana jako niereformowalna. Papież utracił część swojej władzy. Pozostaje jednak absolutnym władcą w Kościele katolickim. Lecz jeżeli dekrety papieskie, zarówno w przeszłości jak i współczesne są niereformowalne, to jaka jest nadzieja na rzeczywiste reformy w Kościele rzymskim?
Dokument o Kościele powtarza zasadnicze sformułowanie Soboru Trydenckiego, że "księża i biskupi są reprezentantami Boga na ziemi...". Słusznie wobec tego nazywa się ich nie tylko aniołami, lecz bogami, ponieważ egzekwują i realizują na ziemi władzę Boga.
W istocie ani Sobór Trydencki (1545 -1563), ani I Sobór Watykański w 1870 r. nie wysunęły dalej sięgających roszczeń od tych, jakie znajdujemy w dokumentach II Soboru Watykańskiego. Pomimo wszelkich zapewnień, że jest inaczej, Sobór stanowczo potwierdził doktrynę supremacji Piotrowej i papieskiej sukcesji. W swojej książce "Ecclesiam Suam" Paweł VI wyraził swoje rozczarowanie tym, że (jak ich nazywa) "odłączeni bracia" uważają, że papież jest kłodą położoną na drodze do zjednoczenia Kościoła. Dalej pisze: "Czyż nie twierdzą oni, że gdyby nie sprawa supremacji papieskiej, to zjednoczenie odłączonych Kościołów z Kościołem katolickim byłoby łatwe? Prosimy "odłączonych braci", aby rozważyli nielogiczność takiego stanowiska, ponieważ jeśli Kościół katolicki miałby być zreformowany według Pisma i pozbawiony papieża, to musiałby zostać rozwiązany".
Ale wielkie błędy dotyczące zbawienia w dalszym ciągu pozostają. Co więcej, Sobór nie uczynił żadnego kroku, żeby odwołać przeszło 100 anatem (wyklęć - przyp. red.) rzuconych przez Sobór Trydencki na Kościoły protestanckie i ich wyznania. Jeżeli ma być mowa o jakimś prawdziwym pojednaniu, to jest logiczne, że należałoby rozpocząć od tej kwestii.
część II |
koniec części III |
część IV |